Tusentals svenskar kommer att bli utan båtmotor i sommar. Det säger Mats Eriksson, vd på båtbranschens organisation Sweboat till TT.

Efterfrågan är skyhög på båtar och motorer – men tillgången är inte alls lika bra. Pandemin och bristen på halvledare gör att många svenskar kommer bli utan båt i sommar.

”Det är extremt, både när det gäller båtar och motorer. Alla som ville ha fick inte tag på någon båt i fjol”, säger Mats Eriksson, vd på båtbranschens organisation Sweboat till TT (länk till Dagens Nyheter).

Stängda fabriker i pandemin

Även den som får tag på en båt kan få problem att ta sig ut på sjön – det finns nämligen väldigt få motorer att få tag på.

”Båtmotorbranschens fabriker har varit stängda under pandemin, många länder har haft lockdown. Det har gjort att det är leveransproblem”, säger Mats Eriksson till TT.

Halvledarbristen som plågar elektronikbranschen och fordonsindustrin har också slagit mot produktionen av båtmotorer. Med en global brist på halvledarkomponenter slåss företagen om de som finns att tillgå – och där är inte tillverkare av båtmotorer först i kön.

”Tusentals nya båtar”

Dessutom ledde stoppet i Suez-kanalen och de följande störningarna i världshandeln till att leveransen av de båtmotorer som faktiskt byggts försenats ytterligare.

”Hundratals, eller snarare tusentals nya båtar i Sverige står och väntar på sina motorer. Det är inte bara roligt att vara nybliven båtägare nu”, säger Mats Eriksson till TT.

ANNONS
ANNONS

Förutom en trist sommar för de som inte kommer få ut båten på sjön alls blir det också konsekvenser för miljön, då många båtar kommer att fortsätta köras med en gammal båtmotor som tänkts bytas ut i år.

”Det kanske blir svårt under den här sommaren. Den här bristen på båtmotorer fördröjer nog utfasningen av de gamla motorerna”, säger Mats Eriksson.

Läs mer: Miljardyacht i mitten av stort bråk efter skilsmässa