Dagens PS

Succé för Sveriges vackraste runabout - men vad är det?

Succé för tävlingen om Sveriges vackraste runabout. Nästan 700 personer har sagt vilken de tycker är snyggast. Vinnaren presenteras den 20 augusti på STHLM Classic Poker Run. Ända sedan vi startade röstningen så har vi fått många frågor vad som egentligen är en runabout och historien bakom. (Foto: Sjöexpress)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 aug. 2022Publicerad: 12 aug. 2022

Ända sedan vi på Dagens PS startade omröstningen om Sveriges vackraste Runabout 2022, så har vi på redaktionen gått och klurat på vilka båtar som kunde ha varit med i omröstningen om de hade överlevt. Och många har frågat vad är som egentligen en runabout? 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Undrar vi, så undrar nog även du. Så nu ska både du och vi förhoppningsvis få svar.

Succé – nästan 700 personer har röstat

Men först. Tävlingen blev en fantastisk succé med mångdubbelt fler som röstat än vi hade vågat hoppas på. Över 800 personer har nu sagt sitt och bland ett digert urval röstat fram den snyggaste båten.

Länken till till tävlingen med våra vackra runabouts har dessutom spridits över världen och nu vet såväl de namnkunniga i Lake Tahoe, Lago D’Iseo och på Themsen vad svensk runabout-kultur är.

Ganska så snart frigjorde sig en trio båtar från det övriga startfältet och ur dessa tre stod det snart en ensam vinnare kvar.

Vem det var, avslöjar vi inte här idag.

ANNONS

Senaste nytt

Galet bra pris till vinnaren från Verktygsboden

Den högtidliga prisutdelningen kommer ske som avslutning på STHLM Classic Poker Run den 20/8. Priset blir en värdecheck på 25.000 kr från vår mångårige samarbetsparter Verktygsboden och dess alltid lika samarbetsvillige och jovialiske VD Lars Edwardsson som själv kommer att delta på racet.

ANNONS
Pris från Verktygsboden

Ett galet bra pris från Verktygsboden. Vinnaren får av Lars Edwardsson en värdecheck på hela 25 000 kronor som kan utnyttjas i hela deras digra sortiment. (Foto: Verktygsboden)

Så välkommen ut till Jungfrusunds Marina kommande lördag och se vinnaren koras.

Vad är egentligen en Runabout?

Men så var det ju detta med runabout. Låt oss börja med att få terminologin på plats. Den amerikanska termen Runabout har faktiskt en svensk släkting i båttypen Passbåt.

En båt som är byggd för att “passa” mellan två platser. Föddes i Sverige när skärgårdarna började exploateras av sommargäster som behövde ha praktiska och förhållandevis snabba båtar att ta sig ut från stadens larm och glam, till sommarställets lugna och trygga atmosfär.

Första generationens passbåt

Den första generationens passbåt (Foto:Sjöexpress)

Till en början, innan den egentliga maskindrivna motorbåten föddes, var passbåten ofta en mindre ångslup som kördes efter turlista eller privat av en enskild ägare.

Men i takt med att explosionsmotorn blev allt mer pålitlig, skaffade sig fler och fler av de besuttna sommargästerna,  egna motorbåtar för att själv kunna köra efter egen turlista ut till sommarstället.

ANNONS

Passbåten var sålunda född men hade ännu inte funnit den form som sedermera skulle kunna bli översättningsbar till runabout. Till det behövdes större motorer och nya skrovformer som kunde möta upp motorernas krafter.

Sommarolympiaden 1912

Till säsongen 1912 började det hända saker. Det var olympiasommar i Stockholm och i Nynäshamn hölls det inofficiella OS-seglingar samtr även motorbåtstävlingar.

Här ställdes nordens mest framgångsrika segel- och motorbåtsvarv och konstruktörer mot varandra för att kraftmäta sina motorer och konstruktioner.

Ett bra exempel av en tidig tävlingsbåt är norska Aase IV(Foto: Sjöexpress)

Extrema sportbåtar

För motorbåtarna hade utvecklingen skenat under de senaste . Till OS-tävlingarna skeppades de främsta racerbåtarna och startlinjen fylldes av snabba och extrema racerbåtar med fartresurer uppemot 30 knop.

Båtarna var extremer och endast byggda för att användas som tävlingsredskap. Deras praktiska nytta i skärgårdarna var mer eller mindre noll då bekvämligheten ombord inte motsvarde pendlarens behov.

ANNONS

Här är Daimler. Även det ett mycket bra exempel på en tidig tävlingsbåt som var mindre praktisk som för transport till landstället i skärgården. (Foto: Sjöexpress)

Men med racerbåtens utveckling så skapades de skrov och de motorer som under 1920-talet kom att föda fram den “passbåt” som direkt blev jämförbar med Runabouten.

Den förste som i Sverige kom att ta fram en serie av den nya båttypen var Gideon Forslund. Med sina långsmala passbåtar med motorerna under långa fördäck, kunde nu sommargästerna få prisvärda motorbåtar för både bekväma och hyfsat snabba färder ut till ön.

Snabb utveckling

Utvecklingen gick sedan fort under 1920-talet och när 1920-tal blev 1930-tal. Då hade passbåten blivit en bekväm och riktigt snabb båt – helt anpassad för den sjö och de förhållanden som rådde i Sveriges skärgårdar och insjöar.

Faktum är att den form som passbåten fick under 1920-talet, höll i sig ända tills plast och Aquamatic kom att vända upp-och-ned på allt.

Första amerikan på plats blev Chris Craft

Att den svenska passbåten kom att gifta ihop sig med den amerikanska runabouten, var självklart en effekt av marknadskrafterna. 1928 landade den första serietillverkade runabouten på svenskt vatten.

ANNONS

Märket var Chris Craft och med dess blänkande beslag, välstoppade skinnklädsel och djärva linjeföring satte hela den svenska konstruktörseliten i halsen och till kommande säsong presenterades svenskritade nya båtar som med både stil och finess kunde tävla med de amerikanska och kundernas gunst.

Och där – just 1929 – kunde de båda termerna mötas i gemensamma båtmodeller.

Merparten överlevde tyvärr inte

Självklart är väl du en av de som var med och röstade i tävlingen Sveriges snyggaste runabout och fascinerades av alla de vackra båtar som överlevt till dagens datum.

Tävlingen hade varit ännu mer fantastisk om ytterligare några av historiens mest extrema passbåtar/runabouts hade överlevt till våra dagar.

Här är fem båtar som vi gärna hade sett på listan men som, såvitt vi vet, för evigt har kört sin sista sjömil:

Sea Song

Bokförläggaren och multi-entreprenören Erik Åkerlunds första extrema passbåt ritades 1924 av Ruben Östlund och utvecklades under de kommande åren till att bli Sveriges snabbaste motorbåt. Dog i en varvsbrand 1953 (Foto: Sjöexpress)

ANNONS

Amfib V

Gideon Forslund Amfib V

Gideon Forslunds första  försök att kombinera racerbåtens fart med passbåtens bekvämlighet. 1926 var året och motorn under fördäck var en super-unik Miller-fyra. Båten gick riktigt fort ända tills den välte och Gidde lämnades att bada. (Foto: Sjöexpress)

JP IV

Postordermiljonären JP Åhléns sista snabbgående passbåt byggdes av Chris Craft och användes för snabba och bekväma trahsporter mellan Stockhgolms innerstad och Äpplarö. Sista spåren år en auktion i Finland på 1960-talet. (Foto: Sjöexpress)

Hunter III

Hunter Kurt Heinecke

Sveriges första passbåt med fartresurser upp emot 40 knop byggdes av engelska Thornycroft och köptes till Sverige 1922 av kol och koks-grosshandlaren Kurt Heinecke. Slútade sina dagar mellan två björkar på Öland. Sägs det. (Foto: Sjöexpress)

Century Coronado 1959

Century Coronado Harry Lindquist

Harry Lindqvist var mäktig direktör på grossistfirman Agebe och köpte hem ett antal roliga båtar varav den Über-speciella Centuryn nog är den vi saknar mest (efter hans extrema tävlingsbåt Hornet). Båten fanns kvar i Stockholm i slutet på 1970-talet. Var finns den nu? (Foto: Sjöexpress)

ANNONS

Men dessa fem är ju, såvitt vi vet, borta och försvunna. och vilka mer försvunna klassiker skulle du önska hade överlevt?

Tipsa redaktionen om din försvunna favoritklassiker på [email protected]. Skriv några rader om båten och har du en bild att bifoga, så är det ännu bättre.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS