Dagens PS

McDonald's-panik – miljard ska stoppa kundflykt

McDonald's
Provtagningar visar att den troliga källan till E. coli-utbrottet var färsk skivad lök på McDonald's Quarter pounders-hamburgare. (Foto: Mike Stewart/AP/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 18 nov. 2024Publicerad: 18 nov. 2024

Efter E. coli-utbrottet på McDonald’s i USA har försäljningen rasat för hamburgerjätten som nu satsar 1,1 miljarder kronor för att vända trenden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Av totalt 100 miljoner dollar, ganska exakt 1,1 miljarder kronor med dagens växelkurs, lägger McDonald’s 35 miljoner dollar på marknadsföring och 65 miljoner dollar på franchisetagare som upplevt dramatiska försäljningstapp i spåren av E. coli-skandalen.

Det här rapporterar CNN och uppger att mer än 100 personer i 14 amerikanska delstater blivit sjuka i E. coli-infektioner efter att ha ätit på McDonald’s-restauranger.

ANNONS

Drabbade stämmer McDonald’s

Det har resulterat i en rad stämningar mot hamburgerjätten.

Provtagningar visar att den troliga källan till utbrottet var färsk skivad lök på Quarter pounders-hamburgare.

Enligt företaget har de senaste testerna visat att det inte längre finns någon E. coli-bakterie i maten.

Hamburgergigantens vd Chris Kempczinski har tidigare sagt, skriver CNN, att McDonald’s är “redo att göra mer ” och “med alla resurser” för att vinna tillbaka kunder som övergett hamburgerkedjan efter tarmbakterieutbrottet.

Genom tv-annonser och erbjudanden om 10-bitars McNuggets för motsvarande 11 kronor och andra måltider till lågpris hoppas bjässen nu stoppa kundflykten.

Läs även: McDonald’s bakteriehärva: “En stor grej”  Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS