Efter E. coli-utbrottet på McDonald’s i USA har försäljningen rasat för hamburgerjätten som nu satsar 1,1 miljarder kronor för att vända trenden.
McDonald's-panik – miljard ska stoppa kundflykt


Mest läst i kategorin
Av totalt 100 miljoner dollar, ganska exakt 1,1 miljarder kronor med dagens växelkurs, lägger McDonald’s 35 miljoner dollar på marknadsföring och 65 miljoner dollar på franchisetagare som upplevt dramatiska försäljningstapp i spåren av E. coli-skandalen.
Det här rapporterar CNN och uppger att mer än 100 personer i 14 amerikanska delstater blivit sjuka i E. coli-infektioner efter att ha ätit på McDonald’s-restauranger.
Drabbade stämmer McDonald’s
Det har resulterat i en rad stämningar mot hamburgerjätten.
Provtagningar visar att den troliga källan till utbrottet var färsk skivad lök på Quarter pounders-hamburgare.
Enligt företaget har de senaste testerna visat att det inte längre finns någon E. coli-bakterie i maten.
Hamburgergigantens vd Chris Kempczinski har tidigare sagt, skriver CNN, att McDonald’s är “redo att göra mer ” och “med alla resurser” för att vinna tillbaka kunder som övergett hamburgerkedjan efter tarmbakterieutbrottet.
Genom tv-annonser och erbjudanden om 10-bitars McNuggets för motsvarande 11 kronor och andra måltider till lågpris hoppas bjässen nu stoppa kundflykten.
Läs även: McDonald’s bakteriehärva: “En stor grej” Dagens PS

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet








