Volvo Cars ska vara med i omställningen inom bilbranschen. Bolaget har redan nya elbilsmodeller på gång.

ANNONS

Hittills har det gått trögt för Volvos elbilsförsäljning. Bolagets mest sålda elbild elbil, XC40, hamnar på plats tolv över mest sålda elbilar i Sverige, med 683 bilar av modellen nyregistrerade i år.

För Sverige-vd:n Jessica Span var det väntat.

”Vi har inte haft jättebra tillgång på bilar heller, så vi har inte kunnat ösa ut. Vi kommer att komma i kapp de andra”, säger hon till Di.

Fler elbilsmodeller 

Elbilar ska stå för hälften av Volvo Cars globala försäljning om fyra år, samtidigt som 2030 markerar året då bolaget ska vara helt elektriskt.

”Det lovar vi inte utan att ha produkter att möta upp det”, fortsätter Jessica Span som säger att hela flottan ska bytas ut – där omställningen kan ske snabbt – eftersom Volvo trots allt är en liten biltillverkare globalt sett.

ANNONS
ANNONS

De två befintliga helelektriska modellerna kommer få sällskap av ytterligare elbilar – ”i takt med att modeller byts ut”.

”Det är runt hörnet.”

Flexibilitet i fokus

Samtidigt ska bolaget värdesätta flexibilitet, framför allt genom prenumerationstjänsten Care by Volvo som kom för fem år sedan. Det handlar om att se vad kunden vill ha och anpassa sig därefter.

”Det kanske blir färre bilar. Man kanske behåller sin bil lite längre. Då är det så och då får vi anpassa oss efter det”, säger Jessica Span och klargör:

”Vi kan inte tvinga in omvärlden i vårt sätt att tänka. Det går inte längre.”

ANNONS
ANNONS

En ständig huvudvärk för bilbranschen, och även Volvo, är bristen på halvledare – ”den krisen ska man ta på allvar”.

Volvo Cars försöker motarbeta problemet genom att plocka bort vissa funktioner i bilen som kräver halvledare.

Läs även: Bilarna som får chockhöjd skatt nästa år [Dagens PS]