Örnsköldsvik miljardsatsar på fossilfri sjöfart och sätter igång till våren. Det blir Sveriges första anläggning för storskalig produktion av förnybar elektrometanol och nu är ansökan inlämnad.

ANNONS

Bygget beräknas få en prislapp på 1,5 miljarder kronor och påbörjas våren 2022.

Det är företaget Flagship One, ett dotterbolag till Göteborgsbaserade Liquid Wind, som har lämnat in en ansökan om miljötillstånd för en fabrik i Örnsköldsvik.

Liquid Winds vd Claes Fredriksson blickar framåt.

”Vi är mycket optimistiska om att det kommer att beviljas, bland annat med tanke på att anläggningen byggs på en plats där det i dag bedrivs energiverksamhet i industriell skala”, säger han till Di.

Fossilfri sjöfart

Målet för honom och företaget är att få ner utsläppen inom sjöfarten genom att byta ut fossila bränslen mot flytande klimatneutrala bränslen.

”Med e-metanol som ersättning till dagens fossila bränslen kommer koldioxidutsläppen minska med över 90 procent” klargör Claes Fredriksson.

Bakom tekniken med e-metanol står grön el från vindkraftverk som sedan blir fartygsbränsle. Det sker genom framställd grön vätgas som kombineras med återvunnen biogen koldioxid – från ett kraftvärmeverk som den nya anläggningen ska byggas i anslutning till.

Det gör elektrometanolen grön hela vägen och målet är att kunna producera 50 000 ton om året från 2024.

ANNONS
ANNONS

Godkänt tillstånd

Men då krävs, som vanligt, först ett godkänt tillstånd.

”Vi hoppas på en effektiv och smidig tillståndsprocess för att kunna hålla tidsplanen för start av leverans av elektrometanol till de rederier som vi för dialog med”, säger Thomas Nilsson, projektledare för Flagship One.

Läs även: Liquid Wind rekordsatsar – ska ha 500 anläggningar [Dagens PS]