Marknaden för grön vätgas har problem med både produktion och efterfrågan. Nu ställs flera globala mångmiljardprojekt in eller senareläggs.
Grön vätgas sköljs bort av olja och gas


Mest läst i kategorin
Osäkerhet kring regelverk, problem med finansieringen, operativa utmaningar och produktionsproblem.
Orsakerna är många när tempot i utbyggnaden av den gröna, koldioxidsnåla vätgasen får en allt långsammare takt. Projekt i såväl Australien och Europa som i USA påverkas kraftigt, konstaterar Oilprice.
Den gröna vätgas tappar fart när nya företag i sektorn har problem både med investeringskostnader och efterfrågan, samtidigt som etablerade energiföretag backar ur mångmiljardprojekt och återgår till kärnverksamheten inom olja och gas.
När signalerna handlar om ”Drill, baby, drill” och att det där med miljö, klimat och framtid inte är något att bekymra sig över, vänder sig kapitalet som alltid dit där de snabbaste och säkraste vinsterna finns.
Så ska fartyg tanka vätgas till havs. Dagens PS
Verkligheten lever inte upp till löftena
Utsläppssnål vätgas, inklusive den “gröna” varianten som produceras med elektrolys med förnybar energi, är fortfarande en liten del av den globala vätgasanvändningen.
Majoriteten av den använder fortfarande fossila bränslen i tillverkningen.
Löftena kring grön vätgas är enorma. Koldioxidsnåla bränslen som kan bidra till att minska utsläppen inom tunga industrier, inklusive raffinering och kemikalier.
Verkligheten är inte lika löftesrik. Grön vätgas är fortfarande för dyr för att motivera investeringar på flera miljarder dollar när efterfrågan inte är självklar.
Frankrike gör fynd av framtidens energikälla – värd rekordsumma. Dagens PS

”Fortfarande otillräckligt”
“Politiska åtgärder är fortfarande otillräckliga för att skapa den efterfrågan som behövs för att skala upp produktionen för att möta regeringens förväntningar”, erkände Internationella energiorganet (IEA), som drivit på för energiomställningen i flera år nu, i sin senaste rapport om vätgas i oktober 2024.
“Starkare statliga åtgärder kommer att behövas för att stimulera efterfrågan på utsläppssnål vätgas som ett väsentligt krav för att stödja investeringar på utbudssidan”, konstaterade byrån.
IEA konstaterar helt enkelt att efterfrågan på grön energi inte finns där och inte kommer att finnas, så länge inte regeringar och lagstiftare stöttar sektorn.
Den vägen är vi inte på nu. I stället är det så att ”flera satsningar drabbats av förseningar och inställda projekt, vilket äventyrar en betydande del av projektportföljen”, sammanfattar IEA.
Senare eller inte alls
Australien, Europa och USA har alla sett pausade, senarelagda och inställda gröna vätgasprojekt. Stora energiföretag har dragit sig ur enorma joint venture-planer.
I USA har Donald Trump kortat tidsfristen för skattelättnader, vilket bidragit till motvinden för gröna vätgasprojekt, som redan kämpade med ekonomi och kommersialisering.
Australiens energi- och metallkoncern Fortescue omprövar nu tidslinjen för sitt Arizona Hydrogen-projekt för att producera flytande grön vätgas i USA.
I Australien har Stanwell avbrutit sitt engagemang i Central Queensland Hydrogen Project, CQ-H2, och andra vätgassatsningar.
CQ-H2-projektet var värt 9,1 miljarder dollar och hade planer att börja exportera grön vätgas till Japan och Singapore senast 2029.
En annan stor smäll mot Australien kom förra veckan, när BP drog sig ur operatörskapet och sin majoritetsandel i Australian Renewable Energy Hub, AREH, ett av världens främsta projekt inom förnybar energi.
Nu ska vätgasen bli jämställd. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.