Dagens PS

Flyga Frankfurt till Dubai på 90 minuter?

Frankfurt till Dubai
Destinus-konceptet ska kunna flyga fem gånger ljudets hastighet. (Foto: Destinus)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 08 maj 2023Publicerad: 08 maj 2023

Bråttom? Då ska du läsa det här. När flyget går in i en ny fas handlar det om restider på 90 minuter från Frankfurt till Dubai.

ANNONS
ANNONS

Eran av överljudsflygning passerade en slutstation när Concorde landade för sista gången.

Det är, avrundat, två decennier sedan.

Nu är en ny europeisk startup på väg och lockar med restider på 90 minuter mellan Frankfurt och Dubai – och Frankfurt-Sydney på 4:15, Memphis-Dubai på 3:30.

Fem gånger snabbare

Konceptet heter Destinus och är en vätgasdriven modell som ska flyga i fem gånger ljudets hastighet.

Resultatet blir flygtider mindre än en fjärdedel av dagens.

Destinus har sitt huvudkontor i Schweiz och ett team på cirka 120 anställda i Spanien, Frankrike och Tyskland. Dess första två prototyper har gjort framgångsrika testflygningar och är på väg att börja testa vätgasdrivna flygningar.

ANNONS

Senaste nytt

Första senare i år

ANNONS

Den tredje prototyp – Destinus 3 – kommer att göra sin första flygning i slutet av året.

”Det finns olika sätt att göra det här”, säger Martina Löfqvist, affärsutvecklingschef hos Destinus, till CNN.

Medan andra “fokuserar mer på utvecklingen av modellerna och förståelsen för hur det fungerar och försöker få dessa piloterade flygplan att fungera, går vi direkt till autonoma flygningar, förklarar hon.

“Strategin är att “utveckla drönare av mindre storlek innan vi skalar upp det för att bli ett stort pilotdrivet eller passagerarbärande flygplan.”

Siktar långt

”Vi siktar på väldigt långa avstånd med våra maskiner”, säger Löfqvist, ”och det är att flyga från Europa hela vägen till Australien vid Mach 5. Att använda fotogen innebär att fordonet skulle bli ganska tungt, medan väte är väldigt lätt i jämförelse.”

Vätgas har också högre energitäthet än traditionellt flygbränsle.

Det långsiktiga målet är att vara helt vätgasdriven och redovisa nollutsläpp, men medan väteproduktionen fortfarande skalas upp är den kortsiktiga planen att starta med Jet A – konventionellt flygbränsle – och sedan byta när de når hastigheter på cirka Mach 3 “eftersom väte inte riktigt blir användbart eller bättre än Jet A förrän du kommer upp i överljudshastigheter.”

ANNONS

Uppskalad 2040-talet

Bolaget hoppas att under 2030-talet kunna lansera ett mindre flygplan med cirka 25 passagerare.

På 2040-talet kommer dess fullt uppskalade version och då hoppas Destinus att ”vätepriserna kommer att sjunka avsevärt, så att vi sedan kan sänka priserna på flygningarna avsevärt också för dessa ultralångdistansflygningar.”

Läs även: Det våras för flygbolagen – lyfter efter pandemin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS