Dagens PS

De får första järnvägskontraktet för tunnelbanan Akalla–Barkarby

Structon Rail har signerat järnvägskontraktet för tunnelbaneutbyggnaden Akalla–Barkarby
Structon Rail har signerat järnvägskontraktet för tunnelbaneutbyggnaden Akalla–Barkarby. Christoffer Kednert, Distriktschef på Struktons Projekt Öst till vänter och Struktons vd Johan Oscarsson till höger. (Foto Structon) 
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 13 jan. 2022Publicerad: 13 jan. 2022

Structon Rail har vunnit järnvägskontraktet för tunnelbaneutbyggnaden Akalla–Barkarby i hård konkurrens med andra anbudsgivare.

ANNONS
ANNONS

I veckan signerades kontraktet för tunnelbaneutbyggnaden Akalla–Barkarby. Structon Rail vann kontraktet i hård konkurrens med nia andra anbudsgivare. Entreprenaden innebär byggnation av en ungefär fyra kilometer lång dubbelspårsutbyggnad där Structon Rail bland annat ska ansvara för bana, mark, strömskena och kanalisation.

Arbetet kommer utföras i den tunnel som nu byggs mellan Akallas befintliga station och den framtida station som byggs under pendeltågsstationen i Barkarby. Mitt på sträckan ska det även byggas ytterligare en station, Barkarbystaden. Ett område som år 2035 beräknas ha ungefär 50 000 invånare.

“Det är historiskt att få vara först ut att bygga ny tunnelbana i Stockholm, något som inte skett på cirka 30 år. Extra roligt eftersom Strukton Rail är ett företag som lever och andas tunnelbana genom vårt stora underhållskontrakt för tunnelbanan som vi har haft sedan 2012”, säger Strukton Rails vd, Johan Oscarsson i ett pressmeddelande.

Läs mer: Skanska får uppdrag att bygga tunnelbana

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS