Dagens PS

Svenska hybridbilar lämnar landet: "Vanligt folk har inte råd"

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 08 apr. 2025Publicerad: 07 apr. 2025

Svenska hybrid- och elbilar lämnar landet i en oroväckande takt, visar nya trender i bilbranschen. Ekonomiska utmaningar och förändrade konsumtionsmönster tvingar fram en export som kan hota Sveriges klimatmål.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Michaela Berglund från Feminvest gästar PS Studio och pratar om kvinnor och ägandet på börsen
Spela klippet
PS Studio

Därför värderas kvinnors bolag lägre – trots samma prestation

14 juni 2025
David Ingnäs hörs i PS Studio i samtal om börsen
Spela klippet
PS Studio

Oro för dollarn, danskt ras och finansfamiljernas comeback

13 juni 2025
Norwegian
Spela klippet
PS Studio

Norwegian-chefen: ”Sverige måste börja älska flyget igen”

11 juni 2025
Simon Kronö intervjuas av Emma Fällma.
Spela klippet
PS Studio

Förtroendet rasar – svenskar litar inte på USA

10 juni 2025
Stefan Engeseth om varför företag inte lyckas behålla talang som man mödosamt lockat till sig
Spela klippet
PS Studio

Författaren: ”Vi äter oss sjuka – och bolagen tjänar på det”

09 juni 2025

“Det går utför när det kommer till hållbarheten”, varnar motorjournalisten Åsa Wallenrud. Hon pekar på att både elbilar och hybridbilar försvinner från den svenska marknaden i en tid då de behövs som mest.

Särskilt oroande är att laddhybrider nu utgör hela 28 procent av den totala bilexporten från Sverige. Detta i en tid då landet kämpar för att nå uppsatta klimatmål och minska koldioxidutsläppen från transportsektorn.

I stället för att bilarna leasar eller köps av svenskar så kliver utländska kunder in och tar över.

Läs även: Bilförsäljningen rasar i Europa – Tesla tappar 40 procent. Dagens PS

Hybrid- och elbilar lämnar landet:

• Laddhybrider utgör 28% av Sveriges totala bilexport
• Både privatpersoner och företag väljer i allt högre grad leasing
• Volvo, Skoda och Peugeot är de märken som främst exporteras
• Trenden hotar Sveriges möjligheter att nå uppsatta klimatmål

Leasingtrenden driver utvecklingen

Bakom den omfattande exporten ligger en växande trend av billeasning, både bland privatpersoner och företag. När leasingperioden löper ut hamnar bilarna på en marknad där många svenska konsumenter inte har råd att köpa.

“Marknaden är som den är, ekonomin är som den är. Vanligt folk har kanske inte råd att köpa en bil, utan satsar på privatleasing som har mycket bra kampanjer. Då blir bilarna stående i hallarna”, förklarar Wallenrud.

ANNONS

Nya märken i exportflödet

Traditionellt har Volvo dominerat den svenska bilexporten, men nu syns en förändring. Både Skoda och Peugeot ökar sin andel av exportflödet, efter att ha erbjudit fördelaktiga leasingkampanjer på den svenska marknaden.

“De har haft ganska bra kampanjer ute och sålt mycket bilar. De har varit fördelaktiga att ta på leasing”, säger Wallenrud.

Se även: Sverige töms på hybridbilar: “Går utför med hållbarheten”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS