Dagens PS

Svenska hybridbilar lämnar landet: "Vanligt folk har inte råd"

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 08 apr. 2025Publicerad: 07 apr. 2025

Svenska hybrid- och elbilar lämnar landet i en oroväckande takt, visar nya trender i bilbranschen. Ekonomiska utmaningar och förändrade konsumtionsmönster tvingar fram en export som kan hota Sveriges klimatmål.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sommar på börsen
Spela klippet
PS Studio

Sommaren på börsen: Fyra spaningar att bära med sig

31 juli 2025
När kommer svensk ekonomi kunna komma på fötter igen?
Spela klippet
PS Studio

När kommer svensk ekonomi på fötter? "Fastnat i en geggig grop"

30 juli 2025
Ebba Holmqvist och David Ingnäs pratar om tjejers sparande i PS Studio
Spela klippet
PS Studio

"Alla kan bli miljonärer – det tar bara olika lång tid"

29 juli 2025
Svensk motoryacht på väg hem efter 100 år.
Spela klippet
PS Studio

Helt unikt: 100-årig svensk motoryacht på väg hem

28 juli 2025
Parul Sharma om mutor
Spela klippet
PS Studio

"De blir modigare – och yngre": Mutor ökar i Sverige

25 juli 2025

“Det går utför när det kommer till hållbarheten”, varnar motorjournalisten Åsa Wallenrud. Hon pekar på att både elbilar och hybridbilar försvinner från den svenska marknaden i en tid då de behövs som mest.

Särskilt oroande är att laddhybrider nu utgör hela 28 procent av den totala bilexporten från Sverige. Detta i en tid då landet kämpar för att nå uppsatta klimatmål och minska koldioxidutsläppen från transportsektorn.

I stället för att bilarna leasar eller köps av svenskar så kliver utländska kunder in och tar över.

Läs även: Bilförsäljningen rasar i Europa – Tesla tappar 40 procent. Dagens PS

Hybrid- och elbilar lämnar landet:

• Laddhybrider utgör 28% av Sveriges totala bilexport
• Både privatpersoner och företag väljer i allt högre grad leasing
• Volvo, Skoda och Peugeot är de märken som främst exporteras
• Trenden hotar Sveriges möjligheter att nå uppsatta klimatmål

Leasingtrenden driver utvecklingen

Bakom den omfattande exporten ligger en växande trend av billeasning, både bland privatpersoner och företag. När leasingperioden löper ut hamnar bilarna på en marknad där många svenska konsumenter inte har råd att köpa.

“Marknaden är som den är, ekonomin är som den är. Vanligt folk har kanske inte råd att köpa en bil, utan satsar på privatleasing som har mycket bra kampanjer. Då blir bilarna stående i hallarna”, förklarar Wallenrud.

ANNONS

Nya märken i exportflödet

Traditionellt har Volvo dominerat den svenska bilexporten, men nu syns en förändring. Både Skoda och Peugeot ökar sin andel av exportflödet, efter att ha erbjudit fördelaktiga leasingkampanjer på den svenska marknaden.

“De har haft ganska bra kampanjer ute och sålt mycket bilar. De har varit fördelaktiga att ta på leasing”, säger Wallenrud.

Se även: Sverige töms på hybridbilar: “Går utför med hållbarheten”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Sommar på börsen
Spela klippet
Börs & Finans

Sommaren på börsen: Fyra spaningar att bära med sig

31 juli 2025
ANNONS
ANNONS