Dagens PS

Författaren: ”Vi äter oss sjuka – och bolagen tjänar på det”

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 09 juni 2025Publicerad: 09 juni 2025

I PS Studio tar Stefan Engeseth ett svidande grepp om vårt sätt att tänka kring hur vi äter. Bakom våra ohälsosamma vanor finns starka ekonomiska krafter, och en matindustri som agerar smartare än vi gör som konsumenter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenskarna vill se mer åtgärder mot ekobrotten. På bilden Gunnar Strömmer, Sveriges justitieminister.
Spela klippet
PS Studio

Ekobrott för miljarder – svenskarna litar inte på politikerna

07 juni 2025
Det kommer bli svårt för många mindre fintech-bolag
Spela klippet
Digitalisering & AI

Ny lag slår hårt mot mindre fintech-bolag

06 juni 2025
Norwegian
Spela klippet
PS Studio

Norwegian-chefen: ”Sverige måste börja älska flyget igen”

05 juni 2025
Simon Kronö intervjuas av Emma Fällma.
Spela klippet
PS Studio

Förtroendet rasar – svenskar litar inte på USA

04 juni 2025
Günter Mårder i PS Studio
Spela klippet
PS Studio

"Äldre entreprenörer har större chans att lyckas"

03 juni 2025

En ny amerikansk undersökning visar att 69 procent tycker det är för dyrt att äta hälsosamt. Men är det verkligen priset som är problemet, eller handlar det om något annat?

“Vi ljuger för oss själva”, säger Stefan Engeseth, författare till boken Homo Stupido. “Snabbmat är inte billigare än vatten. Det är bara att vi inte vill erkänna att vi väljer fel.”

Se mer:
Företag jagar talang – men lyckas inte behålla den. Dagens PS

Vi äter mat som liknar mat – men inte är det

Engeseth menar att matindustrin är skicklig på att lura våra instinkter.

“Ultraprocessad mat är designad för att ge oss dopaminkickar. Det är därför vi fastnar för pizzan men inte för salladen.”

Han pekar på att livsmedelsreklam ofta förknippas med hälsa och framgång, trots att den i praktiken leder till motsatsen.

“Vi äter oss sjuka, men det ser ut som om vi gör kloka val. Det är ett systemfel.”

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

”Samma tänk som på stenåldern”

ANNONS

Enligt Engeseth har vi inte kommit särskilt långt i vår utveckling kring mat. Han menar att vårt beteende påminner om stenåldern, men att det nu finns helt andra möjligheter.

“Vi släpar fortfarande hem maten till grottan. Det är dags att disrupta hela livsmedelskedjan.”

Samtidigt hävdar han att det finns starka intressen som motverkar förändring – särskilt när läkemedelsbolag och livsmedelsjättar ägs av samma koncerner.

“Det är som om Ica skulle köpa Försäkringskassan”, säger han. “Då skulle vi kanske börja förstå kopplingen mellan vad vi äter och hur vi mår.”

Visionen: Mat skräddarsydd för individen

Vad är lösningen? För Engeseth handlar det om teknik, individanpassning och mod.

“Det är obegripligt att ingen skapat matlösningar baserade på individens blodvärden, livsstil och mål.”

Han ser framför sig en framtid där maten är lika personaliserad som Spotify-listor – och där techbolag revolutionerar branschen.

“Det företaget skulle bli ett av världens största inom fem år. Vi behöver ett nytt sätt att tänka – inte mer reklam för låtsasmat.”

ANNONS

Se hela intervjun med Stefan Engeseth i PS Studio – om grottmentalitet, marknadsföringsmyter och varför framtidens måltid kan förändra både din hälsa och planeten.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS