I PS Studio tar Stefan Engeseth ett svidande grepp om vårt sätt att tänka kring hur vi äter. Bakom våra ohälsosamma vanor finns starka ekonomiska krafter, och en matindustri som agerar smartare än vi gör som konsumenter.
Författaren: ”Vi äter oss sjuka – och bolagen tjänar på det”

Mest läst i kategorin
En ny amerikansk undersökning visar att 69 procent tycker det är för dyrt att äta hälsosamt. Men är det verkligen priset som är problemet, eller handlar det om något annat?
“Vi ljuger för oss själva”, säger Stefan Engeseth, författare till boken Homo Stupido. “Snabbmat är inte billigare än vatten. Det är bara att vi inte vill erkänna att vi väljer fel.”
Se mer:
Företag jagar talang – men lyckas inte behålla den. Dagens PS
Vi äter mat som liknar mat – men inte är det
Engeseth menar att matindustrin är skicklig på att lura våra instinkter.
“Ultraprocessad mat är designad för att ge oss dopaminkickar. Det är därför vi fastnar för pizzan men inte för salladen.”
Han pekar på att livsmedelsreklam ofta förknippas med hälsa och framgång, trots att den i praktiken leder till motsatsen.
“Vi äter oss sjuka, men det ser ut som om vi gör kloka val. Det är ett systemfel.”
”Samma tänk som på stenåldern”
Enligt Engeseth har vi inte kommit särskilt långt i vår utveckling kring mat. Han menar att vårt beteende påminner om stenåldern, men att det nu finns helt andra möjligheter.
“Vi släpar fortfarande hem maten till grottan. Det är dags att disrupta hela livsmedelskedjan.”
Samtidigt hävdar han att det finns starka intressen som motverkar förändring – särskilt när läkemedelsbolag och livsmedelsjättar ägs av samma koncerner.
“Det är som om Ica skulle köpa Försäkringskassan”, säger han. “Då skulle vi kanske börja förstå kopplingen mellan vad vi äter och hur vi mår.”
Visionen: Mat skräddarsydd för individen
Vad är lösningen? För Engeseth handlar det om teknik, individanpassning och mod.
“Det är obegripligt att ingen skapat matlösningar baserade på individens blodvärden, livsstil och mål.”
Han ser framför sig en framtid där maten är lika personaliserad som Spotify-listor – och där techbolag revolutionerar branschen.
“Det företaget skulle bli ett av världens största inom fem år. Vi behöver ett nytt sätt att tänka – inte mer reklam för låtsasmat.”
Se hela intervjun med Stefan Engeseth i PS Studio – om grottmentalitet, marknadsföringsmyter och varför framtidens måltid kan förändra både din hälsa och planeten.

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.