Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Volkswagen visar framfötterna

ps-podden-vw
Volkswagen satsar stort på elbilar för den "normala" plånboken och med lång räckvidd. (Bild: Volkswagen)
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 18 apr. 2019

Efter en stark återhämtning från ”dieselgate” som kostat Volkswagen Group en mindre nationalbudget, är nu den tyska tillverkaren återigen i förarsätet när det gäller hållbar utveckling anpassad för bilköparnas plånböcker. Vi bjöd in Volkswagen Group Sveriges kommunikationschef Marcus Thomasfolk som fick berätta om allt spännande som kommer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots alla gamla problem så visar registreringsstatistiken sitt tydliga språk; Volkswagen har kundernas förtroende och det med all rätta. Med en stadig andraplats efter Volvo har man befäst sin position år efter år oavsett de problem som dykt upp och som varit orsakade av en handfull överambitiösa ledare som haft positionen som världens största tillverkare som sin ledstjärna. Detta är en ambition som inte längre präglar företagets nya strategi.

Dagens PS motorredaktör Håkan Nilsson hade besök av Volkswagen Group Sveriges kommunikationschef Marcus Thomasfolk i vår poddstudio.

Dagens PS motorredaktör Håkan Nilsson (t.v) hade besök av Volkswagen Group Sveriges kommunikationschef Marcus Thomasfolk i vår poddstudio.

2018 placerade sig tre modeller bland topp sex och föga överraskande var det Golf, modellen som skapat ett helt eget segment och som 2019 fyller 45 år, som placerade sig högst med en andraplats. Passat tog fjärdeplatsen och VW:s mellanstora SUV, Tiguan knep sjätteplatsen. I år ser topplistan lite annorlunda ut eftersom Volkswagen har halkat efter med den nya WLTP-certifieringen och därmed tappat topplatsen bland laddhybrider. Men det kommer de att åtgärda senare i år när den nya Passat GTE lanseras med längre räckvidd på el.

Här kan du lyssna på PS-podden:

Vad beträffar elektrifiering så finns det få tillverkare som sitter på större resurser än just Volkswagen och med en investeringskapacitet som får vår nationalbudget att rodna, kommer det en hel del intressanta produkter i form av elbilar som är anpassade för den vanliga bilköparens plånbok och med en räckvidd på upp till 55 mil på en laddning. Det handlar om företagets nya serie som döpts till I.D. och som visades upp i Genève förra året. Första produktionsklara bilarna kommer att visas upp på IAA i Frankfurt i september och kundleveranserna kommer igång strax efter årsskiftet.

Mer om detta och mycket mer berättar Volkswagen Groups Marcus Thomasfolk för Dagens PS motorredaktör Håkan Nilsson. En mycket intressant podcast om du vill veta mer om framtidens mobilitet.

ANNONS

Här kan du läsa några av Håkans Volkswagen-tester (klicka på länkarna):


Detta är en sponsrad artikeln från Volkswagen.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS