Dagens PS

Svenskarna luras på miljoner: “Klicka inte ens av nyfikenhet” 

Vissa privatpersoner har förlorat flera miljoner kronor, berättar Finansinspektionen
Vissa privatpersoner har förlorat flera miljoner kronor, berättar Finansinspektionen (Foto: Canva)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 11 nov. 2025Publicerad: 11 nov. 2025

De lockar med snabba pengar och kända ansikten. Bakom annonserna döljer sig dock kriminella nätverk.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Enligt en ny undersökning från Finansinspektionen har mer än hälften av svenskarna stött på falska nätannonser. Värre är att var fjärde person klickar på dem.

500 miljoner försvann – bara i somras

Annonserna syns överallt: på Facebook, Instagram och TikTok. De lovar enkla investeringar i aktier eller kryptovalutor och använder ofta bilder på kända svenskar för att skapa trovärdighet.

Men bakom fasaden finns bedragare. 

Enligt tidigare siffror har över 5 000 småsparare förlorat totalt en halv miljard kronor på det kallsinnigt beräknande bedrägeriet.

”Vissa privatpersoner har förlorat flera miljoner kronor”, sa Jimmy Kvarnström, chef för avdelningen Marknader på Finansinspektionen (FI), till SVT i oktober. 

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

28 okt. 2025
Simon Peterson, Fondförvaltare, Carnegie Fonder
Spela klippet
PS Partner

D&G Aktiefond investerar långsiktigt i framtidens svenska kvalitetsbolag

28 okt. 2025

Kräver hårdare tag från sociala medier

”Problemet är ju att det är bedrägerier som ligger bakom och att en av fyra faktiskt också klickar på de här annonserna. Vilket leder dem in i en risk för att man utsätts för ett bedrägeri”, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen, till TV4 Nyheterna.

Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?

ANNONS

Finansinspektionen riktar nu skarp kritik mot de stora plattformarna. Myndigheten menar att bolag som Meta, som äger Facebook och Instagram, måste ta ett betydligt större ansvar.

”Istället för att som det faktiskt är idag vara en del av problemet behöver de bidra med att hitta lösningen”, säger Langemark, och uppmanar företagen att bli bättre på att granska annonser innan de publiceras.

”Var källkritisk – klicka inte ens av nyfikenhet”

För privatpersoner gäller det att vara vaksam. Langemark varnar för att även ett klick av nyfikenhet kan göra att bluffannonserna sprids ännu mer, eftersom det triggar plattformarnas algoritmer.

“Du behöver alltid vara källkritisk och förhålla dig skeptisk till den information som du möter på sociala medier. Framförallt eftersom vi nu vet att det inte sker tillräckligt mycket från plattformarnas sida för att begränsa detta. Gör inte heller så att du klickar på de här annonserna ens av nyfikenhet”, säger hon. 

Samtidigt sker en explosion av nya bedrägerier kring QR-koder. Det kan du läsa mer om här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS