Det sydkoreanska rederiet Hanjin Shipping, världens sjunde största i fraktbranschen, ansökte i augusti i år om konkurs. Men innan dess hann företaget skicka i väg 66 fraktfartyg med en sammanlagd last värd 14,5 miljarder dollar, motsvarande 124 miljarder kronor. Produkter och värde som nu ingen hamn i världen vill ta i med tång, skriver The Economist i en artikel.

ANNONS

Anledningen är att ingen vill låta Hanjins Fartyg lägga till utan att betala hamn- och avlastningsavgifter, förklarar ekonomtidsskriften. Rederiets moderbolag Hanjin Group har lovat att betala 90 miljoner dollar för att täcka några av fartygens kostnader men det är enligt Economist långt i från de 270 miljoner dollar som krävs för att få alla varor i land.

Krisen i Hanjin Shipping oroar stora delar av världen och inte minst USA vars så viktiga julhandel drabbas hårt av de strandade varorna, vilka många består av elektronikprodukter.

LÄS VIDARE: Why billions of dollars of goods are stuck at sea [The Economist] >

ANNONS
ANNONS