Dagens PS

Bensinen kan i värsta fall kosta 40 kronor litern

bensin
Passa på att tanka. Med nya EU-avgifter kan det kosta rejält mycket mer att fylla tanken. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 02 mars 2024Publicerad: 02 mars 2024

Tycker du att det är dyrt att tanka bilen? Då ska du inte läsa det här. Nu kommer EU-avgiften som kan spräcka bilägarnas plånbok rejält.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bränsleupproret är samlingspunkten för dem som tycker ett lågt pris på bensin och diesel är viktigare än exempelvis klimat och miljö.

Aktionsgruppen har samlat 562 00 medlemmar och nådde en seger när högerregeringen minskade reduktionsplikten till EU:s miniminivå.

Kort seger

Det gav ett sänkt dieselpris med drygt fyra kronor litern vid pump, något Bränsleupprorets anhängare naturligtvis var nöjda med.

”Redan 2019 gick vi ut och varnade för reduktionsplikten och hur den skulle slå mot de svenska bränslepriserna. Då var det ingen som trodde på oss när vi sa att det kunde bli priser uppemot 30 kronor. Nu har Sverige anpassat sin nivå till omvärlden, mycket tack vare vårt opinionsarbete med nästan 600 000 medlemmar på Facebook”, säger Peder Blohm Bokenhielm, talesperson för aktionsgruppen, hos Carup.

ANNONS

Senaste nytt

Ny EU-avgift

Men säg den glädje som varar för evigt. Nu kommer en ny EU-avgift.

Regeringen har bekräftat att de nya avgifterna för utsläppsrätter i ETS2 ska införas från 2027.

Nu varnar Bränsleupproret för konsekvenserna.

ANNONS

”Vi har haft möten med företrädare inom bränslebranschen som tror att bränslepriset kan öka till uppemot 40 kronor per liter”, säger Peder Blohm Bokenhielm.

Sverige ska införa EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2 år 2027.

Där kommer bilister, transportföretag och andra att få betala utsläppsavgifter som läggs ovanpå bränslepriserna.

”Gemensamt pris”

”Införandet av ett nytt utsläppshandelssystem för vägtransporter, bostäder och vissa andra utsläpp (EU ETS 2) innebär att EU kommer ha gemensam prissättning i sektorer där utsläppsminskningarna på många håll i unionen varit otillräckliga”, skriver regeringen i sin klimatplan.

”ETS2 ser ut att bli ett ännu större hot mot rimliga bränslepriser som gör att svenska folket har råd att köra bil och upprätthålla en vettig levnadsstandard”, säger Peder Blohm Bokenhielm.

Andra, mer moderata bedömare, säger att prishöjningen blir lägre.

Tyska Agora Energiewende tror höjningen hamnar på 4:50 per liter och en tidigare utredning från Naturvårdsverket indikerar en höjning på 1:90 för bensin och 1:24 per liter diesel.

Då blir diesel dyrare igen – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]