En av de bästa lyxbilarna som finns – med världens finaste och modernaste interiör.  
Mercedes nya S-klass får stora lovord i de första testerna, även om exteriören anses vara för diskret.
– Högteknologi och överdådig lyx smälter samman på ett spektakulärt sätt, skriver Top Gear.

annons
annons

I höstas släppte Mercedes sin nya S-klass som är full av ny teknik och designfinesser. Få svenskar har kört bilen då presstesterna ställdes in på grund av covid-19. Men runt om i världen börjar de första testerna strömma in.

Exteriören är lite väl diskret i vissas tycke. Foto: Mercedes

Exteriördesignen är ingen sensation och bilen är ganska lik dagens S-klass trots att varenda skruv är ny. Grillen är ändrad liksom de infällbara dörrhandtagen. De nya bakljusen knyter an till andra nya Mercedesmodeller. Annars är det diskret förnyelse som gäller.

Men när du väl fällt ut dörrhandtaget och klivit in i kupén, eller ska vi kanske säga salongen, är det desto mer nytt. Bilen får en förarmiljö helt utan knappar med två olika skärmar i förarmiljön. Ganska Teslainspirerad, men med större känsla av lyx och premium. Dessutom har displayerna ett 3D-läge som använder ögonposiitionering.

Den djärve väljer en röd interiör. Foto: Mercedes

Interiörbelysning är något helt nytt när det gäller bilar och Mercedes använder 250 lysdioder för att skapa den optimala belysningen. Bilen har självkörning av nivå 3, vilket ska göra att bilen kan köra själv under vissa förutsättningar samt att föraren ska återuppta körningen när systemet uppmanar till det.

Kommer 100 km

När det gäller motorer är den stora nyheten är laddhybriden S580e som har hela 100 km räckvidd på eldrift. En bra kompromiss mellan elektrisk körning i stan och bensindrift på långa resor.

Köparna kan annars välja mellan S450, S500, S350d, S350d 4Matic och S400d 4Matic med effekt från 330 – 435 hästkrafter. Bensinversionerna är alla mildhybrider med 48 volts elystem.

ANNONS
ANNONS
På motorväg kan du släppa ratten helt – om det varit lagligt. Foto: Mercedes

Nya S-Klass är fullpackad med ny teknik. Strålkastarna kan visa bilder i vägbanan – både för föraren och medtrafikanter. På motorväg i Tyskland kan föraren släppa ratten helt. Om bilen är på väg att krocka höjs hela karossen upp blixtsnabbt.

Mercedes-Benz S-Klass har ofta kommit helt ny teknik som sedan blivit verklighet i billigare modeller. ABS infördes 1978 och airbags 1979. 1995 kom antisladd och året efter var det dags för automatisk bromsassistent. 1998 kom avståndsavkännande farthållare med radar.

Nya S-klass kommer med fem OLED-skärmar. Foto: Mercedes

Nya modellen W223 bjuder på fler nya finesser än någonsin tidigare:  Bilen har totalt upp till fem stora skärmar, varav flera med OLED teknik. Passagerarna och bilen kommunicerar med en uppdaterad version av infotainmentsystemet MBUX.

Numera känner systemet även av huvudrörelser, handrörelser och kroppsspråk och agerar utifrån detta. Om föraren till exempel ser över sin skuldra bakåt så kan bilen automatiskt öppna solgardinen. MBUX kan också känna av olika förares röster så att den ställer in bilens inställningar efter vem som sitter bakom ratten.

AR i vägbanan

S-Klass har också en ny heads-up display som inte bara visar information på vindrutans insida, utan också använder sig av Augmented Reality (AR). Pilar som visar var föraren ska svänga visas till exempel på rätt plats på vägbanan.

Om bilen känner av att den riskerar att bli påkörd från sidan så höjs den automatiskt med upp till åtta centimeter. Därmed tas kollisionen upp av bilens allra starkaste delar. En annan unik nyhet när det gäller krocksäkerhet är också airbags för baksätespassagerarna som monterats i baksidan av de främre stolarna.

ANNONS
ANNONS
Första modellen med Mercedes Digital Light. Bilen kan projjicera figurer i vägbanan. Foto: Mercedes

Nya S-Klass blir den första bilen med Mercedes-Benz Digital Light. LED strålkastare med miljontals små, rörliga speglar som tillsammans ger 2,6 miljoner ljuspunkter. Med hjälp av dessa kan strålkastarna projicera budskap och varningar på själva vägbanan både för förare och medtrafikanter. De kan till exempel lysa på en fotgängare som upptäcks vid sidan av vägen, eller projicera en bild på en grävmaskin om du närmar dig ett vägarbete.

Parkerar själv

Bilen kommer att kunna parkera själv i parkeringshus med teknik som stöder AVP (Automated Valet Parking, Level 4). Föraren ställer den i en speciell zon och öppnar en parkeringsapp. Denna tar reda på om det finns ledig plats och om så är fallet lämnar föraren över kontrollen till appen som helt själv parkerar bilen. När det är dags att hämta den så körs bilen själv ut till upphämtningszonen.

Mercedes S-Klass har imponerat på motorjournalisterna i de första testerna. Brittiska Top Gear är en av de första som fått testa. De hävdar att den nya generationen kan vara det största klivet framåt sedan den första S-klassen kom för 50 år sedan.

– Högteknologi och överdådig lyx smälter samman på ett spektakulärt sätt för att leverera en bil pekar ut vägen framåt. Det är ett otroligt komplett fordon, ett som lyckas framkalla en verkligt samtida vision för billyx utan överdosering av teknik.

De är mycket imponerade av den nya interiören som sägs vara extraordinär, även om det gränsar till det pråliga. Men exteriören är alltför försiktig, anser britterna.

Interiören är på en ny nivå, men det gränsar till pråligt. Foto: Mercedes

Även What Car imponerades av bilens komfort under testet. Den innehåller alla finesser du kan behöva, men faktum är att Audi A8 är ett strå vassare när det gäller komfort i höga hastigheter. De ger dock bilen fem av fem möjliga.

ANNONS
ANNONS

– Det är en av de bästa lyxbilar som finns. Den är suveränt komfortabel och har all prestanda, utrymme och prylar du behöver.

Mat Watson på bilköparsajten CarWow har blivit en av världens största youtubers när det gäller biltester. Han anser att Mercedes S-klass är i en egen klass, även om bilens yttre är för intetsägande.

– Mercedes S-klass har några av de mest imponerande teknikerna du kan hitta i en bil. Det är lyxigt och bekvämt också. Dess yttre design kunde dock vara lite mer spännande. Bekväm snarare än sportig att köra – men det är vad du kan förvänta dig i en Mercedes-limousine. Mercedes S-klass kommer med så mycket autonom körteknik att du måste vänta på att lagen ska komma ikapp innan du kan använda den.

Laddhybriden kommer hela 100 km på fullt batteri. Foto: Mercedes

Det sägs att det är svårt att bli profet i sitt eget hemland, men journalisterna på tyska Auto-Motor-und-Sport höjer Mercedes S-klass till skyarna, även om de vill vänta med den slutliga kröningen av vägarnas kung.

– Om bensinmotorn är påslagen – antingen för att batteriet tar slut eller om du gasar förbi ett motstånd i gaspedalen – går det framåt med enorm fart. Även här är S för närvarande i en egen klass. En bil som inte följer trender, men som bör hjälpa till att forma framtiden. Kommer S-klass att bli den bästa bilen i världen med innovativ aktiv och passiv säkerhet, ljusteknik och automatisk körning? Det vore inte alls konstigt.