Dagligvaruhandeln fortsätter att gå starkt och noterade en försäljningsökning med 5,0 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Fortsatt medvind för dagligvaruhandeln


Mest läst i kategorin
Kalendereffekten var -1,8 procent och justerat för det var tillväxten alltså 6,8 procent.
“Nu när hösten är kommen kan vi konstatera att samtliga sommarmånader hade högre tillväxttal under 2020 än under 2019. Förklaringen är naturligtvis kopplad till pandemin, som startade under våren men också har påverkat sommarplaner och semesterkonsumtion”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning var upp 3,0 procent medan försäljningstillväxten inom e-handel var 89,1 procent. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 152,4 procent.

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.









