Många har noterat bristen på populära bilar. En försäljare hos Volkswagen hävdar nu att det kan vara en medveten strategi.
VW:s hemliga strategi som gör bilköpare rasande


Mest läst i kategorin
En frustration sprider sig bland bilhandlare och köpare när leveranser av eftertraktade modeller uteblir. En försäljare hos Volkswagen hävdar att biltillverkarna medvetet begränsar utbudet.
En bilförsäljares utspel
Enligt en artikel från Motor1, uttryckte en bilförsäljare på Volkswagen, Teddy Delgross, sin irritation över bristen på den populära suven Tiguan på sin bilfirma.
I en video på TikTok, där han stod bredvid den enda 2025 Tiguan SEL R-Line som de hade fått på flera månader, menade han att biltillverkarna avsiktligt “stryper marknaden”. Bilmodellen var dessutom redan såld, flera veckor innan den ens kom till firman.

“Det här är bokstavligen bilen som alla vill ha, och de skickar oss en var tredje månad. Om de skickade oss 30 stycken av dessa skulle de vara sålda inom en vecka”, säger han i klippet.
Senaste nytt
En lyxig bil till bra pris
Den senaste versionen av Volkswagen Tiguan har blivit en av Volkswagens bäst säljande bilar i USA. Den ger en känsla av lyx för ett bra pris och har funktioner som skinnstolar med massagefunktion, en display som visar information i vindrutan, ventilerade framsäten, uppvärmd ratt och ett stort takfönster.
“För 40 000 dollar får du allt”, säger Delgross.
Det motsvarar ungefär 384 000 svenska kronor, vilket är ett konkurrenskraftigt pris. Den nya Tiguan är helt omgjord och bygger på en ny plattform som heter MQB evo, med förbättrat infotainmentsystem och smarta hjälpsystem för föraren.

Tidigare Tiguan-modeller har hyllats för att de ger mycket bil för pengarna, är rymliga och har goda köregenskaper, vilket gör dem till en stark konkurrent mot populära modeller som Toyota RAV4 och Honda CR-V.
Fortsatt brist på bilar
Delgross video blev populär för att den visar en känsla som många känner igen – frustrationen över att det är ont om bilar, trots att bilindustrin säger att problemen med leveranser från pandemin är över.
Volkswagen sålde 94 000 Tiguan i USA under 2024, vilket gjorde den till märkets mest sålda bil. Men det har funnits produktionsproblem med förseningar på grund av svårigheter med mjukvara och brist på delar vid fabriken i Tyskland.
Även om det totala lagret av nya bilar i USA har blivit bättre, är situationen fortfarande ojämn. Statistik visar att i början av maj 2025 hade det totala lagret av nya bilar minskat till 2,49 miljoner enheter, vilket är betydligt färre än förra året.

Volkswagen stäms för “farliga rattar”
Den senaste designen av rattar från Volkswagen var tänkt att vara futuristisk men har istället lett till frustration och potentiella säkerhetsrisker. En
En medveten strategi?
Vissa experter menar att biltillverkare, efter att ha tjänat rekordmycket pengar när det var brist på halvledare, nu ser fördelar med att hålla utbudet litet. Denna idé kallas ibland för en “artificiell knapphetsmodell”, där företagen säljer färre bilar men till högre priser, vilket gör att de tjänar mer per bil.
Volkswagen är ett av de företag som under krisen ändrade sin produktion för att prioritera vinst framför volym. Denna strategi skulle kunna förklara varför det är svårt att hitta populära modeller som SEL R-Line utan att förbeställa eller lägga en handpenning i förväg.
Dessutom kan Volkswagens satsning på elbilar, som till exempel ID.4, göra att de lägger mindre kraft på att producera de traditionella bensinbilarna, vilket också bidrar till den begränsade tillgängligheten.

Tyska bilindustrin krisar – kollar in försvarsindustrin
Flera stora tyska företag, inklusive biltillverkare, ser sig om efter nya affärsmöjligheter inom försvarsindustrin. Nu riktas strålkastarljuset mot en
Missa inte:
En man i 90-årsåldern misstänks ha blivit förgiftad av närstående person. News 55
Kvarskatt på 14 miljarder: Straffränta hotar 640 000 svenskar. E55
Vindkraft som är 80% färdigställd stoppas – aktien störtdyker. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]