Dagens PS

Volkswagen: ”Vi bryr oss inte om kineserna”

Volkswagen
Ralf Brandstätter, operativ chef för Volkswagen i Kina, är inte orolig över de lokala tillverkarna. (Foto: TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 02 juni 2023Publicerad: 02 juni 2023

Volkswagen tänker inte ge sig in i något priskrig, utan vill i stället fokusera på att bedriva en verksamhet som går med vinst. Det berättar Ralf Brandstätter, operativ chef på Volkswagen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I Kina pågår för närvarande ett snudd på fullskaligt priskrig. Det triggades till en början av Tesla som i januari sänkte priserna rejält.

Det är emellertid inte någonting som tyska Volkswagen vill ge sig in i.

ANNONS

”VI är inte intresserade”

Enligt Volkswagen är det en fråga om att de i dagsläget är fokuserade på att vara vinstdrivande snarare än att trissa upp försäljningsvolymer och marknadsandelar.

Det rapporterar Reuters.

Ralf Brandstätter berättar för Reuters att Volkswagen vill vara den största internationella biltillverkare i Kina och att de inte bryr sig om några lokala aktörer säljer fler bilar än vad tyskarna gör.

Enligt Brandstätter är det ”helt irrelevant” att sälja fler bilar än kineserna.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

26 aug. 2025
Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025

Volkswagen är redan etablerade

Volkswagen menar på att de märket redan är tillräckligt etablerat och att de därför inte vill ge sig in i ett priskrig, oberoende av segment och prisnivå.

ANNONS

Det tyska märket har tidigare kommunicerat att anse att deras produkter är värda priset de begär, varför prissänkningar inte är av intresse.

Snygg räddning

Kommentarerna från Volkswagen kom i samband med att det offentliggjordes att BYD hade sålt fler bilar än tyskarna.

I dagsläget säljs det 22 miljoner bilar i Kina – att jämföra med ungefär 300 000 i Sverige – men den siffran väntas att sticka till 30 miljoner till 2030.

Med andra ord är den kinesiska marknaden enormt viktig för samtliga biltillverkare.

ID.7 ska erbjudas i Europa, Kina, samt Nordamerika. (Foto: Volkswagen)

Studera noga

Under Shanghai-mässan i april skickade Volkswagen två flygplan fyllda med högt uppsatta chefer för att bevaka den kinesiska bilmarknaden på plats i Kina.

Hotet från kinesiska tillverkare är ett faktum och västerländska tillverkare måste sannerligen anstränga sig för att inte tappa moment.

ANNONS

Läs även: Maktskiftet – kineser vill inte ha västerländska bilar
Läs även: VW gasar med nya bilar i Kina – är omkörd
Läs även:
Fem suvar från Volkswagen vi inte får i Sverige

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Edvard Lundkvist, Dagens PS redaktionschef, hoppas på att konsumtionen ska ta fart i Sverige, men prognoserna har ändrats många gånger förr.
Spela klippet
Börs & Finans

När vänder svensk konsumtion? "Vana vid att positiva prognoser ändras"

16 sep. 2025
ANNONS
ANNONS