Dagens PS

Volkswagen: Halva priset med bilar från Kina

Volkswagen
Volkswagenutställning på China Car Show i Shanghai, april 2025. (Foto: Ng Han Guan/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 25 nov. 2025Publicerad: 25 nov. 2025

Volkswagen uppger att företaget nu kan tillverka en elbil helt och hållet i Kina – till halva priset av vad det kostar att producera den i Europa, rapporterar Financial Times.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Efter flera års investeringar har Volkswagen nu möjlighet att utveckla och testa nya bilar direkt i Kina, utan att behöva luta sig mot utvecklingsavdelningarna i Tyskland. I staden Hefei, i östra Kina, har koncernen byggt ett omfattande innovationscentrum med över hundra laboratorier för mjukvara, hårdvara, batterier och eldrivlinor.

Där kan ingenjörerna arbeta snabbare och fatta beslut direkt på plats, vilket enligt företaget har kortat utvecklingscyklerna för nya modeller med omkring trettio procent, skriver FT.

Skillnaden i kostnaderna för att producera bilar i Kina är dramatisk, enligt Volkswagen. Det beror enligt företaget på flera faktorer: effektivare leverantörskedjor, kortare utvecklingstider, lokala batterileverantörer och lägre arbetskostnader. Företaget menar att Kina erbjuder en flexibilitet och ett tempo i utvecklingsarbetet som är svårt att uppnå i Europa.

Breddar strategin

Strategin, som tidigare beskrevs som ”i Kina, för Kina”, håller nu på att breddas. Volkswagen överväger att exportera elbilar tillverkade i Kina och att använda kinesiskt utvecklade teknologier även i sin globala verksamhet. Det markerar ett skifte där den kinesiska marknaden inte längre bara ses som en försäljningsplats, utan som en central del av koncernens globala innovationssystem.

Bakgrunden är att Volkswagens position i Kina har försvagats. Företaget har länge varit marknadsledande inom bensinbilar, men när övergången till eldrift tagit fart har kinesiska tillverkare som BYD, Nio och XPeng snabbt gått om. Volkswagen ligger inte längre bland de tio största tillverkarna av el- och laddhybridbilar i landet.

För att vända utvecklingen har Volkswagen sedan 2022 investerat omkring fyra miljarder euro i Kina. Förutom innovationscentret i Hefei har bolaget satsat på partnerskap med kinesiska företag som XPeng och investerat i Horizon Robotics, ett teknikföretag specialiserat på chip och mjukvara för avancerade förarstödssystem. Tillsammans utvecklar de nu ett AI-chip för självkörande funktioner.

Skär ned kraftigt i Tyskland

Satsningarna i Kina står i kontrast till utvecklingen i Tyskland, där Volkswagen planerar stora personalneddragningar. Fram till 2030 ska koncernen minska antalet anställda vid sina tyska fabriker med 35 000 personer, till följd av svagare efterfrågan på den europeiska marknaden och högre produktionskostnader.

ANNONS

Volkswagens strategi visar hur snabbt maktbalansen inom bilindustrin håller på att förändras. Det som en gång var tysk ingenjörskonst och europeiskt utvecklingsövertag flyttas nu steg för steg till Kina, där tempot är högre, kostnaderna lägre och marknaden betydligt större.

Läs även: Elbilarnas oväntade superduo – Volkswagen och Rivian går förbi alla tvivlare (Dagens PS)

Läs även: Svensk och europeisk fordonsindustri på knä (Dagens PS)

Läs även: Pressat Volkswagen svarar Kina på egna marknaden (Realtid)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS