Mercedes svenske vd Ola Källenius varnar för EU:s förbud mot förbränningsmotorer. ”Vi kör i full fart in i väggen”, menar Källenius.
Varningen: "EU får bilindustrin att kollapsa"


Mest läst i kategorin
EU har ett krav på förbud mot nya bilar med bensin- och dieselmotorer. Förbudet ska träda i kraft 2035, men har redan varit hårt kritiserat, inte minst från en hårt konkurrensutsatt europeisk bilindustri.
Nu tar Mercedes svenske vd Ola upp förbudet igen i en intervju för tyska Handelsblatt.
Han varnar för att kravet på enbart nya elbilar från 2035 kommer att få bilförsäljningen i Europa att kollapsa.
”Vi behöver en verklighetskontroll för att inte köra i full fart mot väggen”, säger Källenius hos Handelsblatt.
Källenius testar: Dold kapacitet i nya GLC. Dagens PS
Har bilindustrin bakom sig
Ola Källenius är inte bara vd för Mercedes utan även ordförande för ACEA, den europeiska bilindustrins branschorganisation.
Det är även i den rollen Källenius återigen kritiserar EU:s kommande förbud mot nya bilar med bensin- eller dieselmotorer.
”Kommer att kollapsa”
Förbudet kommer att få Europas bilindustri att kollapsa om politikerna inte snabbt ändrar beslutet.
”Självklart måste vi minska koldioxidutsläppen, men det måste göras på ett teknikneutralt sätt. Vi får inte tappa sikte på vår ekonomi”, säger Ola Källenius hos Handelsblatt.

Vill ha mjukare övergång
Även om Mercedes lanserat en modell med 79 mils räckvidd, menar Källenius att det inte är hållbart att alla tvingas köpa elbilar.
Ola Källenius och ACEA vill i stället ha en mjukare övergång till elbilar. Dessutom kräver man billigare priser vid laddstationer och bidrag till elbilsköpare för att skynda på övergången och göra den smidigare.
Pressas från alla håll
I dag pressas den europeiska bilindustrin från alla håll, menar Källenius och listar EU, Donald Trump och kinesiska konkurrenter.
”Vår bransch upplever kraftigt regn, hagel, stormar och snö samtidigt. Biltillverkning är en tuff bransch, mer än någonsin”, säger Källenius.
Tufft läge för Mercedes
Ola Källenius får samtidigt förklara läget i Mercedes, där vinsten sjönk med 56 procent första halvåret i år och där försäljning, intäkter och marginaler minskar.
Källenius förnekar att koncernen står inför en omstrukturering.
”Absolut inte. Vi är fortfarande en av de mest lönsamma biltillverkarna i världen, och vi har ett tydligt mål att återgå till tillväxt”, säger Källenius.
”Det hade naturligtvis varit enkelt att investera mindre och därmed få vår balansräkning att lysa starkare på kort sikt. Men det gör vi inte. För oss är det viktigare att fokusera på långsiktig framgång”.
EU riskerar “Havannaeffekten” – bilägare inte redo. Dagens PS
Mercedes-Benz vd larmar: Starkastes överlevnad gäller. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.