Dagens PS

Världens sämsta bil gör comeback - är du redo?

Världens sämsta bil kommer igen. (Foto: Yugo)
Världens sämsta bil kommer igen. (Foto: Yugo)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 maj 2025Publicerad: 14 maj 2025

Glöm alla skratt – ökända bottennappet gör oväntad vändning. Nu siktar den på revansch med ny design och spännande löften.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kommer du ihåg den ökända budgetbilen från 80-talet som ansågs vara en av de sämsta någonsin? Nu återuppstår den ikoniska Yugon i en modern tappning och väcker både förvåning och nyfikenhet. Kan denna forna floppbil utmana dagens etablerade märken?

Från skrot till sensation? Yugons turbulenta historia

På 1980-talet gjorde Yugo 45 entré på den brittiska marknaden med ett aggressivt pris på endast 3 000 brittiska pund, motsvarande ungefär 39 000 svenska kronor. Trots sitt låga pris, som underbjöd konkurrenter som Austin Metro och Ford Fiesta under en ekonomiskt tuff tid, blev Yugon snabbt ökänd för sin undermåliga kvalitet, bristande tillförlitlighet och omoderna design, rapporterar This is money.

En liten modell av det som komma ska. (Foto: Yugo)
En liten modell av det som komma ska. (Foto: Yugo)

Få verkar minnas den med någon form av nostalgi.

Enligt brittiska fordonsregister finns det idag endast sju exemplar kvar på vägarna i Storbritannien, vilket tydligt vittnar om dess bristfälliga byggkvalitet. Det finns till och med en bok som bär titeln “The Yugo: The Rise and Fall of the Worst Car in History” (Yugon: Uppgång och fall för historiens sämsta bil).

Bilen, som ursprungligen hette Zastava Koral och tillverkades i det forna Jugoslavien, lanserades i Storbritannien 1981 som en omdesignad Fiat 127 med en enkel, kantig design från det välkända italienska designhuset ItalDesign. Den delade även motoralternativ med Fiat, med bensinmotorer från 903cc till 1 301cc. Även en cabriolet-version med elektriskt tak fanns tillgänglig.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

När importen till Storbritannien upphörde 1991 i samband med det jugoslaviska inbördeskriget kostade den östeuropeiska produkten så lite som 2 795 brittiska pund, vilket då motsvarade cirka 36 000 svenska kronor, och var därmed den billigaste nya bilen på marknaden.

ANNONS

Yugon försökte även slå sig in på den amerikanska marknaden, men även där floppade försäljningen trots att den var den billigaste fyrhjuliga produkten i USA.

En ännu mindre modell av den äldre versionen. (Foto: Yugo)
En ännu mindre modell av den äldre versionen. (Foto: Yugo)
ANNONS

Senaste nytt

Återuppståndelsen: En serbisk professors vision

Men nu kan historien ta en oväntad vändning. Enligt This is money leds ett projekt av en serbisk universitetsprofessor med målet att återlansera Yugo på marknaden år 2027. Denna plan presenterades nyligen och markerar det första steget i att återföra det ökända namnet.

Top Gear rapporterar att entreprenören, ingenjören, fordonsexperten och universitetsprofessorn Dr. Aleksandar Bjelić har förvärvat rättigheterna till Zastavas kultförklarade bilmodell. Han har samarbetat med den serbiske designern Darko Marčeta för att skapa en 1:5-skalemodell som ger en försmak av den kommande produktionsbilen.

Stockholms p-chock: Plånböcker blöder, automater flyr och angiveri frodas

Stockholms bilister pressas från alla håll. Skyhöga p-avgifter, färre automater och en ny app som uppmuntrar till “angiveri” skapar kaos. Bilister i

Design och ambitioner: En modern Yugo ser dagens ljus

Den nya Yugon ser förvånansvärt modern ut, med en design som beskrivs som en retrofuturistisk blandning mellan en Lancia Delta Integrale och en modern Hyundai Ioniq 5, enligt Top Gear.

Till skillnad från dagens trend med crossovers kommer den nya Yugon att vara en tre-dörrars halvkombi i B-segmentet, vilket innebär att den kommer att konkurrera med bilar som Toyota Yaris, Renault Clio och Volkswagen Polo. Tillverkarna menar att detta understryker modellens prisvärdhet och sportighet.

ANNONS
Så vad är domen? (Foto: Yugo)
Så vad är domen? (Foto: Yugo)

Yugo Automobile visade upp sin modell vid Car Design Event 2025 och meddelade att produktionsbilen kommer att lanseras med förbränningsmotorer och erbjudas med både manuell och automatisk växellåda. Dessutom nämns möjligheten till elektrifierade versioner och olika karossvarianter, vilket väcker spekulationer om en potentiell återkomst av Yugo Cabriolet.

Carmagazine rapporterar att målet är att den nya Yugon ska vara en prisvärd supermini som konkurrerar med märken som Dacia. Enligt Feber liknar designen något som Dacia skulle kunna producera.

Förhoppningen är att tillverkningen ska kunna starta någon gång under 2027, och innan dess kommer en fullt fungerande prototyp att visas upp på Belgrade Expo samma år.

Varningssignaler från Tyskland: Biljättarnas vinster rasar

Tuff start för tyska biltillverkare. Trots ökad försäljning pressas lönsamheten. Elbilar och tuff konkurrens skapar huvudbry. De tyska biltillverkarna

Lärdomar från det förflutna: Kan Yugo lyckas denna gång?

Den ursprungliga Yugons problem var många: dålig byggkvalitet, otillförlitlig prestanda och en omodern design. Trots detta lockade dess låga pris budgetmedvetna köpare. Frågan är om den nya Yugon kan övervinna sitt dåliga rykte. För att lyckas måste den erbjuda konkurrenskraftigt pris, pålitlig teknik och moderna säkerhetsfunktioner, menar Jamjar.

Bilindustrin har förändrats avsevärt sedan Yugons första era. Med stigande bilpriser kan en prisvärd bilmodell attrahera köpare som söker ett ekonomiskt alternativ. Återkomsten av “världens sämsta bil” är både oväntad och spännande. Om den nya modellen kan balansera prisvärdhet med förbättrad kvalitet återstår att se om Yugo kan skriva ett nytt kapitel i sin historia.

Sluta köa – snart kan du flyga hem från jobbet i din egen AirCar

Snart kan pendlingen bli betydligt mer spännande. Det slovakiska företaget Klein Vision har aviserat att deras tvåsitsiga flygande bil, AirCar, kommer att

ANNONS

Läs också:

Lidl återkallar hundgodis. News 55

Inflationen slår hårdast mot nya pensionärer. E55

Fallande räntor utmanar fintech – affärsmodeller sätts på prov. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS