Dagens PS

Unik: Land Rover Defender finns som cabriolet

Land Rover Defender
Ett företag specialiserar sig i att bygga om Land Rover Defender till cabriolet. (Foto: Heritage Customs)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 15 maj 2023Publicerad: 15 maj 2023

Terrängkungen Land Rover Defender finns i lång, kort och normalstor version. Nu har ett nederländskt företag kapat taket och börjat sälja Defender som cabriolet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Heritage Customs är ett nederländskt företag som specialiserar sig på att modifiera bilar.

De designar och skapar skräddarsydda bilar utifrån kunders önskemål. Huvudfokus är Jaguar Land Rover-koncernens modeller och särskilt nya generationen Land Rover Defender.

Terrängbil blir cabriolet

Deras senaste skapelse är en Defender 90, det vill säga versionen med kort hjulbas, som har tappat taket och blivit cabriolet.

Defender 90 som cabriolet har fått namnet Valiance Convertible. (Foto: Heritage Customs)

Heritage kallar bilen för Valiance Convertible och den bjuder på ett antal modifikationer utöver det öppna taket.

ANNONS

Senaste nytt

Varje Defender är unik

Eftersom designen av varje bil är unik och görs i nära relation med kunderna innebär det att alla tillverkade bilar ser olika ut.

ANNONS

Varje bil byggs tillsammans med kund och är unik. (Foto: Heritage Customs)

Bilen som visas upp är Pangea-grön med vita plåtfälgar. Det brun-beigea tygtaket, som kan fås i valfri färg, fälls elektriskt.

Insidan kan kläs i läder eller mocka i valfri kulör. Om man vill kan de vanliga sätena bytas ut till sportsäten.

Tygtaket är elektriskt fällbart. (Foto: Heritage Customs)

Lång och dyr historia

Efter att ha valt ut en passande Defender 90 tar det cirka tre månader att designa och konvertera till en cabriolet.

Endast själva konverteringen börjar på 82 500 euro eller cirka 930 000 kronor exklusive moms.

Att konvertera Defender till cabriolet är en dyr historia. (Foto: Heritage Customs)

ANNONS

Läs även: Defender 130 får massiv V8 och blir lyxig 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS