Dagens PS

Lyxiga tyska elbilar ska mosa Tesla och BYD

Tesla
Tyska BMW och Mercedes-Benz satsar på att få revansch på elbilsmarknaden mot amerikanska Tesla och Kinas kaxiga uppstickare. På bilden syns BMW:s vd Oliver Zipse. (Foto: Jack Dempsey/AP/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 08 sep. 2025Publicerad: 08 sep. 2025

Tyska biljättar tar upp kampen mot Tesla och de kinesiska elbilsrivalerna – det sker med en djärv satsning. Men analytiker tvivlar och tror att loppet är kört.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes-Benz och BMW tänker göra som Tesla gjorde med Model Y och därigenom erövra elbilsmarknaden, skriver The Wall Street Journal, WSJ.

När Tesla släppte Model Y tog den gamla biltillverkare på sängen och denna bedrift försöker Europas bilproducenter nu upprepa i hopp om att komma tillbaka i matchen.

ANNONS

Så ska Teslas Model Y brytas ner

WSJ konstaterar att BMW och Mercedes-Benz precis låtit skynket falla för sina nya, exklusiva el-SUV:ar.

Förhoppningen är att Model Y, som dominerar den marknaden, ska bromsa in till förmån för de tyska, elektriska prestigebilarna.

Som det är nu går särskilt kinesiska BYD fram som en ångvält på försäljningsfronten i Europa.

Även andra kinesiska elbilsmärken vinner mark och bakgrunden är förstås att bilarna är billiga i en jämförelse med europeiska modeller.

ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025

Så ser tyskarnas elbilsstrategi ut

USA:s teknik på området styr också bilindustrins agenda, men detta mönster hoppas Europas biltillverkare bryta med Mercedes-Benz och BMW i täten.

ANNONS

”Som frukter av miljardinvesteringar kommer SUV:arna att resa längre och laddas snabbare än de flesta av dagens elbilar. De kommer också att sätta smartphone-inspirerad teknik i hjärtat av fordonet, vilket gör det möjligt för förare att ansluta till banbrytande artificiell intelligens när de är på språng och tillverkare att skicka fler programuppdateringar på distans”, berättar WSJ om satsningarna.

På söndagen kunde Mercedes stolt presentera sin elektriska GLC i Münchens tidigare kungliga palats, framgår det.

Det kommer lägligt inför IAA Mobility, Europas viktigaste bilmässa.

Läs även: Milstolpen – BYD gasar förbi Tesla i Europa DagensPS

BMW:s vd på sitt bästa humör

I slutet av förra veckan slog BMW från sin horisont på stora trumman med presentationen av företagets nya iX3. Ett unikt ögonblick, enligt vd:n Oliver Zipse.

De tyska bilföretagen anlitar teknikhjälp från amerikanska Silicon Valley för att nå framgång, vilket står i bjärt kontrast till Tesla som använder sin egen teknik.

Både Nvidia och Qualcomm  bistår BMW och Mercedes med teknik som ska bidra till att fordonen blir självkörande (autonoma) i högre utsträckning.

Även Google och OpenAI:s ChatGPT har stort inflytande i tekniksatsningarna till elbilar som nu sker från tyskt håll.

ANNONS

Bilköparna straffar Tesla – Musks fel

De lyxiga, tyska el-SUV:arna kan tillgodoräkna sig en marknadsfördel mot Tesla, som under lång tid rasat i försäljning trots dumpade priser på grund av vd:n Elon Musks plumpa  utspel där han bland annat omfamnat högerpolitisk aktivism.

Läs också: Nytt chockartat Tesla-ras trots elbilsracet i Europa DagensPS

Samtidigt är det uppenbart att uppförsbacken är lång för de tyska biljättarna, som halkat efter i det digitala biltillverkareindexet, som sammanställs av konsultföretaget Gartner. Där kommer Mercedes och BMW först på 13:e respektive 14:e plats, sämre placeringar än i fjol, medan två kinesiska bilmärken (Xiaomi och Li Auto) rattat in på listan med höga betyg.

Tesla leder ligan.

Tvivlar på revansch för tyskarna

Allt enligt WSJ som konstaterar att ”Volkswagen-gruppen, som äger Porsche och Audi, ligger efter Mercedes och BMW i uppgraderingen av sin digitala teknik”.

Oavsett finns en stor skepsis mot att Europas bilindustri kan konkurrera ut Kinas kaxiga uppstickare och Tesla.

”Jag tvivlar på att tyska märken kan återfå den fördel de hade under diesel- och bensineran”, säger den luttrade analytikern Jürgen Pieper till tidningen.

ANNONS

Missa inte: Rivalerna Mercedes och BMW i hemliga förhandlingar DagensPS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS