En ny utredning från Transportstyrelsen öppnar dörren för en betydande förändring för personer med synfältsbortfall i Sverige.
Tusentals kan få tillbaka körkortet


Mest läst i kategorin
Förslaget, som bygger på erfarenheter från Nederländerna, kan ge tusentals svenskar möjlighet att visa sin körförmåga genom ett praktiskt prov, något som hittills inte varit möjligt. Detta skulle kunna förbättra tillgängligheten och livskvaliteten avsevärt för många som idag hindras från att köra bil, skriver Transportstyrelsen.
Utmaningar och möjligheter vid synfältsbortfall

Idag kan personer med synfältsdefekter ansöka om undantag från de medicinska kraven för körkort hos Transportstyrelsen. Om det bedöms kunna ske utan fara för trafiksäkerheten kan undantag medges. Sverige har dock saknat ett praktiskt körprov, vilket finns i vissa andra europeiska länder, för att bedöma om en person kan kompensera för sina synfältsdefekter och köra trafiksäkert.
Transportstyrelsens utredning har nu undersökt hur sådana praktiska körprov fungerar utomlands, med en fördjupning av Nederländernas system. I Nederländerna har man i över tjugo år använt sig av medicinska körprov och har utvecklat ett specifikt prov för synfältsdefekter, det så kallade TRIP-protokollet. Detta protokoll specificerar vilka körmoment som ska ingå under provet, med fokus på områden som observation, positionering på vägen, delad uppmärksamhet och beslutsfattande.

EU:s nya körkortskrav kan stoppa tusentals från att köra bil
Snart kan det bli obligatoriskt med synkontroller för äldre bilister, ett förslag från EU, som stöds av Optikerförbundet. Detta kommer i samband med nya
Trafikverket får en nyckelroll
Transportstyrelsen föreslår att Sverige nu inför Nederländernas metod och att samma körmoment ska ingå i körbedömningen här. Trafikverket pekas ut som den myndighet som ska ansvara för att anordna dessa “körbedömningar för synfält” i verklig trafik.
Förslaget innebär att Trafikverket kommer att behöva bygga upp en helt ny verksamhet med utbildade förarprövare och lämpliga fordon.
Pär-Ola Skarviken, utredare vid Transportstyrelsen, betonar vikten av förslaget: ‘En körbedömning för synfält skulle ge personer som inte uppfyller de medicinska grundkraven om synfältet en möjlighet att visa om de kan kompensera för sina synfältsdefekter eller inte’.
Han tillägger att det som avgör alltid är att föraren kan köra bil på ett säkert sätt.

Nya körkortsregler: Synfel inte längre ett hinder
Lättare att få körkort med nedsatt syn från och med februari 2025. Dessutom får optiker göra syntestet, inte bara ögonläkaren. Från 1 februari 2025 blir
Förberedelser inför körbedömningen
För de som aldrig tidigare haft körkort kommer möjligheten att övningsköra på en trafikskola att införas innan de genomför körprovet. Syftet är att ge personen möjlighet att förbereda sig tillräckligt för att kunna framföra ett fordon utan problem och med tillräcklig kunskap om trafikregler. Denna övningskörning ska dock endast ske på trafikskola, inte privat, med tanke på trafiksäkerheten.
För att täcka kostnaderna för den nya verksamheten föreslås en avgift. Trafikverket uppskattar att kostnaden för en körbedömning för synfält kommer att vara 2 000 kronor per körtillfälle.
Dessutom kommer en avgift för hyra av fordon tillkomma, eftersom körbedömningen endast får genomföras i en bil som innehas av Trafikverket eller en trafikskola.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Konsekvenser och tidsramar
Transportstyrelsen bedömer att förslaget är förenligt med EU-rätten och inte går utöver befintliga skyldigheter. I början förväntas ett stort inflöde av ansökningar från personer som tidigare fått sina körkort återkallade på grund av synfältsdefekter, uppskattningsvis mellan 3 750 och 5 250 personer. Därefter förväntas antalet ligga på cirka 250-400 personer per år.
För att verksamheten ska kunna starta beräknas Trafikverket behöva cirka 18 månader för att rekrytera och utbilda förarprövare samt bygga upp nödvändiga rutiner. Transportstyrelsen föreslår att de nya reglerna träder i kraft den 1 mars 2027. Myndigheten betonar även vikten av uppföljning och utvärdering av den nya verksamheten för att säkerställa att den uppfyller sitt syfte och bidrar till trafiksäkerheten.

600 000 bilister underkända i syntest
Ny undersökning avslöjar oroväckande siffror om svenska bilförares syn. Experter kräver nu skärpta regler för att öka trafiksäkerheten. Synbesiktningen,
Missa inte:
Kampen om Lokets miljoner: “En jävla gangster”. News 55
Spara pengar genom att handla smartare. E55
Stablecoin – en fara för det ekonomiska systemet? Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.