De globala lyxbilstillverkarna Porsche, Mercedes-Benz Group och Aston Martin har nyligen uttryckt allvarliga farhågor kring de amerikanska importtullarna.
Tullsmällen för lyxbilstillverkarna – 8,59 miljarder kronor


Mest läst i kategorin
Sammanlagt uppgår de uppskattade kostnaderna till över 9,7 miljarder svenska kronor. Detta visar på hur president Donald Trumps handelspolitik påverkar den europeiska bilindustrin, en situation som branschen nu beskriver som en ihållande utmaning snarare än en tillfällig störning.
“Det här är ingen storm som kommer att blåsa över”, sade Oliver Blume, styrelseordförande för Porsche, i ett uttalande under onsdagen, enligt CNBC.
Han underströk hur den globala ekonomin förändras dramatiskt, och att tidigare strategiska beslut nu måste omvärderas i ljuset av den nya verkligheten. De ökade tullarna på europeiska bilimport har tvingat flera av de mest framstående märkena att se över sina prognoser och anpassa sig till en ny ekonomisk situation.

Tullarnas dyra konsekvenser för lyxbilarna
Den tyska sportbilstillverkaren Porsche meddelade att de amerikanska importtullarna har medfört en kostnad på 400 miljoner euro, motsvarande cirka 4,46 miljarder svenska kronor, under årets första sex månader.

Samtidigt varnade deras tyska kollega Mercedes-Benz Group för en tullpåverkan på omkring 370 miljoner euro, vilket motsvarar ungefär 4,13 miljarder svenska kronor, under det andra kvartalet.
Den brittiska lyxbilstillverkaren Aston Martin, känd från James Bond-filmerna och sin skiftande finansiella historia, utfärdade också en vinstvarning. De hänvisade till effekterna av de amerikanska tullarna och en svagare efterfrågan på den kinesiska marknaden.

Företaget konstaterade att “den föränderliga och störande amerikanska tullsituationen var ofördelaktig för vår verksamhet” under juni kvartalet.
Sammantaget har dessa tre lyxbilstillverkare flaggat för gemensamma kostnader på över 770 miljoner euro, vilket motsvarar mer än 8,59 miljarder svenska kronor, till följd av de amerikanska tullarna.
En ny handelsverklighet
I april höjde Vita huset tullarna till 27,5 procent på europeiska bilimport, med syftet att skydda och stärka den amerikanska bilindustrin. Sedan dess har flera biltillverkare slagit larm, särskilt med tanke på den höga globaliseringen av leveranskedjor och det stora beroendet av tillverkningsverksamhet i Nordamerika.
Nyligen välkomnade europeiska bilindustrigrupper nyheten om ett ramavtal för handel mellan USA och EU, samtidigt som de uttryckte djup oro över kostnaderna kopplade till den nya tullrealiteten.

Avtalet som slöts innebär att Trump-administrationen kommer att införa en generell tullsats på 15 procent på de flesta EU-varor. Detta är en betydande minskning från Trumps tidigare hot om att införa tullar på 30 procent från den 1 augusti, och nästan en halvering av den befintliga tullsatsen för Europas bilsektor.
Trots denna lindring är de nya tullarna fortfarande en betydande utmaning jämfört med situationen före Trumps mandatperiod, då den genomsnittliga amerikanska tullsatsen på EU-export endast var 1,5 procent i slutet av 2024.

Porsche i kris – vd:n går ut med dramatiskt besked
Trots tidigare löften står Porsche inför en djup ekonomisk kris som hotar tusentals jobb. Vd:ns varningsklocka ekar i bilvärlden. Porsche, den ikoniska
Marknadens reaktioner
När nyheterna om tullarnas inverkan blev kända under onsdagen, steg Porsches aktier med 2,4 procent. Däremot sjönk Mercedes-Benz Groups aktier med 1,5 procent och Aston Martins aktier föll med över 2 procent.
Detta visar marknadens blandade reaktioner på situationen, där vissa företag verkar hantera utmaningarna bättre än andra. Det är tydligt att den globala handelspolitiken fortsätter att ha en märkbar inverkan på bilindustrins framtid.

Trump hotar Europa: medicinpriser kan stoppa bilförsäljningen
USA:s president Donald Trump har återigen hamnat i rampljuset efter ett kontroversiellt uttalande. Den här gången hotar han med att förbjuda försäljningen
Missa inte:
Miljardomsättning och rekordvinst för Koenigsegg. Dagens PS
Musk: “Den nya Tesla Roadster kan flyga”. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]