Dagens PS

Test: Renault Arkana - SUV-coupé med F1-teknik

Foto: Renault
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 07 aug. 2022Publicerad: 07 aug. 2022

Renault Arkana lanserades i Europa under 2021 och var enligt fransoserna själva den första coupé-SUV:en från ett “mainstream-märke”. Detta kan onekligen betraktas som ett tappert försök att klättra uppför bilmarknadens klasstrappa även om det inte nödvändigtvis reflekteras i prisbilden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Frågan är emellertid om Renault gjort tillräckligt för att bjuda upp till match inom det premium- och lifestyle-orienterade segment man nu kliver in i. Låt oss lägga i Högsta Växeln för att besvara den frågan. 

Renault Arkana från sidan

Det är form före funktion som gäller i Arkana. (Foto: Renault)

Renault Arkana E-Tech RS Line (2022)
Motor: 1,6-liters fyra, bensinhybrid, 145 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: Dog automatväxellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,8 sekunder
Toppfart: 172 km/h
Vikt: 1 961 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4568/2034/1576 mm
Pris: Från 367 900 SEK  (Testbil ca. 440 000 SEK)

En vinnande design?

Det är tydligt att Renault Arkana går för en modern look som tilltalar de konsumenter vilka föredrar en djärv och sportig design. Det är svårt att inte associera formspråket med bilar såsom Mercedes-Benz GLC och BMW X4 – på gott och ont.

Coupé-SUV-konceptet är onekligen polariserande, men det är svårt att förbise dess popularitet. I min subjektiva mening har Renault lyckats väl med bilens exteriördesign som bjuder på intressanta linjer och ett utseende som ofta förknippas med bilar av det dyrare slaget. 

En resonlig interiör

Invändigt finner vi en konventionell inredning som centrerar kring en högupplöst touchskärm i storlek 9,3 tum. Infotainmentsystemet är lätthanterligt och responsivt även om en fysisk styrplatta – likt BMWs “snurr-kontroll” – skulle vara ett välkommet komplement för att navigera bilens funktioner.

I övrigt hittar vi på instrumentbrädan en rad analoga snabbknappar och reglage, snarare än touchstyrda sådana, vilket förenklar användarupplevelsen.

ANNONS

Det är emellertid tydligt att Renault kompromissat på byggkvalitén för att pressa prisbilden – just den ekonomiska aspekten får trots allt ses som ett av modellens främsta köpargument.

Materialvalen upplevs stundtals som billiga; i synnerhet mittkonsolen i hårdplast. Med det sagt är detaljer/funktioner så som ambient lightning en fin touch.

Baksätet är relativt rymligt, den låga taklinjen till trots, och rymmer utan större problem 2 vuxna människor givet att de inte överstiger svensk medellängd med alltför många centimeter.

Bagageutrymmet bjuder likaså på fullgod praktikalitet med en lastkapacitet à 480 liter. Att jämföra med exempelvis Citroën C4s 380 liter eller Toyota C-HR som mäktar med 377 liter.

Renault Arkana interiör

Foto: Renault

Foto: Renault

Renault Arkana cargo space

Formen till trots så har Arkana ett ganska stort bagageutrymme. (Foto: Renault)

Ett hybridsystem från en Formel 1-bil

Den Arkana-variant som åtnjuter mest uppmärksamhet från Renault är E-Tech-modellen som alltså är en traditionell hybrid. I korta drag fungerar systemet på så vis att det i stället för en koppling finns två elmotorer, samma system som man finner i Renaults F1-bilar.

Det innebär att systemet alltid startar på el och växlar med hjälp av just elmotorerna. Tanken är att det ska göra växellådan både snabbare och mer effektiv.

ANNONS

Resultatet är att bilen till förvånansvärt stor del driver på just el, men olikt Formel 1-bilar kan den inte sägas vara särskilt snabb. Motorn är förvisso responsiv från stillastående tack vare el-injektionen, men bilen saknar vrid i mellanregistret. 0-100 km/h uppnås först efter hela 10,8 sekunder i testbilen. 

Renault Arkana bakifrån

Sportigt! (Foto: Renault)

Vad hände med fransk komfort?

Franska bilar är i högsta grad kända för hög komfort och en åkupplevelse som ofta beskrivs som molnlik. Så är dessvärre inte fallet med vår testbil av Renault Arkana.

Fjädringen är på RS-Line-varianten kalibrerad åt det styvare hållet vilket resulterar i en stötig framfart. Biler kommer förvisso till sin rätt i motorvägshastighet och chassit hänger kvar med bravur i kurvigt väglag, men jag hade gärna sett att man prioriterat en mjukare åkkomfort – särskilt då prestandan ändå inte finns där.  

Renault Arkana bakifrån

Arkana är inte särskilt komfortabel. (Foto: Renault)

Summan av kardemumman

Renault Arkana är på pappret ett tilltalande paket med en rimlig prislapp, trots att modellen placerar sig inom det vanligtvis dyrare coupé-SUV-segmentet.

Det som utmärker bilen i fråga är särskilt det unika hybridsystemet som bjuder på snål förbrukning och en tilltalande design. I övrigt sticker Arkana inte ut från mängden, men priset bör vara tillräckligt för att tilltala budgetmedvetna spekulanter.

ANNONS
Renault Arkana framifrån

Foto: Renault

Dagens PS intryck av nya Renault Arkana E-Tech
Slutbetyg: 3/5

Renault Arkana sticker inte ut alltför mycket från mängden, men med en attraktiv prislapp, en djärv design och ett nytänkande hybridsystem bör det ändå anses vara ett fullgott alternativ för de som söker en billigare coupé-SUV.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
pension
Spela klippet

Experten: Så får du högre pension, genom att sänka din lön

Att sänka sin lön för att få en högre pension kan låta bakvänt, men det handlar om smart planering. Felicia Schön är privatekonom på nätbanken Avanza. ”Det finns några mindre välkända knep man kan ta till”, säger hon i videoklippet ovan. MISSA INTE: Äldrefällan: Bankens knep för att komma åt din tjänstepension Så får du […]