Dagens PS

Teslas robotaxiflotta kan inte sluta krocka med saker

Teslas taxibilar bara kör i allt möjligt. Cyklar, djur och bilar till exempel. (Foto: Eric Gay/AP/TT)
Teslas taxibilar bara kör i allt möjligt. Cyklar, djur och bilar till exempel. (Foto: Eric Gay/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 nov. 2025Publicerad: 19 nov. 2025

Teslas robotaxiflotta i Austin fortsätter köra in i saker – trots att en mänsklig övervakare sitter redo att ingripa.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det finns dagar då bilvärlden nästan känns som en gammal fars där tekniken försöker spela huvudrollen men snubblar på sina egna skor.

Teslas robotaxibilar i Austin lyckas gång på gång bevisa just detta.

I teorin ska de erbjuda en bild av morgondagens transporter. I praktiken verkar de snarare vara upptagna med att testa vad som händer när man låter en dator göra jobbet som en stadig hand och en erfaren fot tidigare skötte.

Under september månad rapporterade tillverkaren tre nya incidenter, alla involverande Model Y som rullade runt i tjänst som robotaxi, skriver Arena EV. Det för totala antalet händelser på kort tid till sju, trots att bilarna kör korta sträckor och har begränsad körsträcka.

Man kan undra om det är slump eller system, men resultatet är lika förbryllande varje gång.

När backup-planen inte riktigt backar upp

Tesla har inte bara försett sina robotaxibilar med avancerad mjukvara utan även en levande person som ska sitta redo att ta över när saker börjar luta åt fel håll. Tidigare placerad i passagerarsätet, numera flyttad till förarsätet.

Tanken var väl att en mer traditionell placering skulle göra underverk.

Det gjorde det inte.

ANNONS

Hyundais hemliga terrängprojekt – se skisserna

Hyundai visar nu sin nya äventyrsbil Crater – ett koncept som vill locka ut oss i terrängen och väcka upptäckarlustan på nytt. När Hyundai nu lyfter

Den första incidenten inträffade den 4 september när en robotaxi backade in i en annan bil. Ingen person skadades, men det lär ha blivit ett samtal ingen av de inblandade riktigt hade räknat med.

Två dagar senare träffade en annan robotaxi en cyklist i morgonmörkret. Personskador undveks, men cykeln fick ta smällen.

Den tredje händelsen, den 7 september, innebar en kollision med ett djur. Människorna klarade sig även denna gång, men djurets öde är okänt.

Robotaxi med mänsklig räddningslina borde ju låta tryggt, men resultaten pekar åt ett annat håll. Det är nästan som om tekniken testar hur mycket tålamod en mänsklig övervakare kan ha.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

10 nov. 2025

Tesla rapporterar inte allt

Det är svårt att få en helhetsbild av vad som faktiskt händer, eftersom Tesla gärna rensar bort allt som kan liknas vid detaljer när rapporterna skickas in till myndigheterna. Hela den så kallade ”narrativdelen” plockas bort och ersätts med en torr markering om konfidentiell information.

Man får alltså veta att det hänt, men nästan ingenting om hur. Det blir lite som att läsa en gammal dagbok där någon rivit ut varje sida med intressant innehåll.

Stellantis till EU: Ändra 2035-reglerna eller riskera investeringarna

Stellantis varnar EU: ändra förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 – annars fryser koncernen framtida investeringar i Europa. Det är ingen

ANNONS

En framtid som skakar lite i sidled

Hur många krascher som undvikits tack vare övervakaren i bilen lär vi aldrig få veta. Däremot står det klart att Teslas robotaxiflotta, åtminstone enligt offentliga siffror, har en krockfrekvens som ligger ungefär två gånger högre än Waymos. Noterbart är att varje rapporterad incident skett efter att övervakarna sattes i förarsätet.

Det höjer fler ögonbryn än vilken veteranbesiktning som helst.

En väg framåt – eller bakåt?

Var Tesla tar vägen härifrån är oklart. Klart är däremot att Austin är en av få städer som ens släppt in bilarna på gatorna, medan många andra kommuner pekar på just säkerhetsfrågan.

Så länge systemet inte beter sig mer som en rutinerad taxichaufför och mindre som en övermodig elev på manöverbanan lär det fortsätta pratas mer om händelserna än om framstegen.

Tesla vänder Kina ryggen i nytt handelsdrama

Tesla vill avveckla kinesiska komponenter i sina amerikanska bilar – en kursändring som säger en hel del om dagens laddade handelsklimat. Tesla har inlett

Missa inte:

Tullavgiften slopas på dina småpaket – beslut i EU. News 55

ANNONS

Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

ChatGPT fälld i Tyskland – måste betala ersättning. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS