Teslas robotaxiflotta i Austin fortsätter köra in i saker – trots att en mänsklig övervakare sitter redo att ingripa.
Teslas robotaxiflotta kan inte sluta krocka med saker


Mest läst i kategorin
Det finns dagar då bilvärlden nästan känns som en gammal fars där tekniken försöker spela huvudrollen men snubblar på sina egna skor.
Teslas robotaxibilar i Austin lyckas gång på gång bevisa just detta.
I teorin ska de erbjuda en bild av morgondagens transporter. I praktiken verkar de snarare vara upptagna med att testa vad som händer när man låter en dator göra jobbet som en stadig hand och en erfaren fot tidigare skötte.
Under september månad rapporterade tillverkaren tre nya incidenter, alla involverande Model Y som rullade runt i tjänst som robotaxi, skriver Arena EV. Det för totala antalet händelser på kort tid till sju, trots att bilarna kör korta sträckor och har begränsad körsträcka.
Man kan undra om det är slump eller system, men resultatet är lika förbryllande varje gång.
När backup-planen inte riktigt backar upp
Tesla har inte bara försett sina robotaxibilar med avancerad mjukvara utan även en levande person som ska sitta redo att ta över när saker börjar luta åt fel håll. Tidigare placerad i passagerarsätet, numera flyttad till förarsätet.
Tanken var väl att en mer traditionell placering skulle göra underverk.
Det gjorde det inte.
Hyundais hemliga terrängprojekt – se skisserna
Hyundai visar nu sin nya äventyrsbil Crater – ett koncept som vill locka ut oss i terrängen och väcka upptäckarlustan på nytt. När Hyundai nu lyfter
Den första incidenten inträffade den 4 september när en robotaxi backade in i en annan bil. Ingen person skadades, men det lär ha blivit ett samtal ingen av de inblandade riktigt hade räknat med.
Två dagar senare träffade en annan robotaxi en cyklist i morgonmörkret. Personskador undveks, men cykeln fick ta smällen.
Den tredje händelsen, den 7 september, innebar en kollision med ett djur. Människorna klarade sig även denna gång, men djurets öde är okänt.
Robotaxi med mänsklig räddningslina borde ju låta tryggt, men resultaten pekar åt ett annat håll. Det är nästan som om tekniken testar hur mycket tålamod en mänsklig övervakare kan ha.
Senaste nytt
Tesla rapporterar inte allt
Det är svårt att få en helhetsbild av vad som faktiskt händer, eftersom Tesla gärna rensar bort allt som kan liknas vid detaljer när rapporterna skickas in till myndigheterna. Hela den så kallade ”narrativdelen” plockas bort och ersätts med en torr markering om konfidentiell information.
Man får alltså veta att det hänt, men nästan ingenting om hur. Det blir lite som att läsa en gammal dagbok där någon rivit ut varje sida med intressant innehåll.
Stellantis till EU: Ändra 2035-reglerna eller riskera investeringarna
Stellantis varnar EU: ändra förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 – annars fryser koncernen framtida investeringar i Europa. Det är ingen
En framtid som skakar lite i sidled
Hur många krascher som undvikits tack vare övervakaren i bilen lär vi aldrig få veta. Däremot står det klart att Teslas robotaxiflotta, åtminstone enligt offentliga siffror, har en krockfrekvens som ligger ungefär två gånger högre än Waymos. Noterbart är att varje rapporterad incident skett efter att övervakarna sattes i förarsätet.
Det höjer fler ögonbryn än vilken veteranbesiktning som helst.
En väg framåt – eller bakåt?
Var Tesla tar vägen härifrån är oklart. Klart är däremot att Austin är en av få städer som ens släppt in bilarna på gatorna, medan många andra kommuner pekar på just säkerhetsfrågan.
Så länge systemet inte beter sig mer som en rutinerad taxichaufför och mindre som en övermodig elev på manöverbanan lär det fortsätta pratas mer om händelserna än om framstegen.
Tesla vänder Kina ryggen i nytt handelsdrama
Tesla vill avveckla kinesiska komponenter i sina amerikanska bilar – en kursändring som säger en hel del om dagens laddade handelsklimat. Tesla har inlett
Missa inte:
Tullavgiften slopas på dina småpaket – beslut i EU. News 55
Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55
ChatGPT fälld i Tyskland – måste betala ersättning. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












