Tesla vill avveckla kinesiska komponenter i sina amerikanska bilar – en kursändring som säger en hel del om dagens laddade handelsklimat.
Tesla vänder Kina ryggen i nytt handelsdrama


Mest läst i kategorin
Tesla har inlett en storstädning i sin amerikanska produktion. Tanken är enkel: bilar som säljs i USA ska inte längre innehålla delar från Kina.
Beslutet har vuxit fram under året och handlar om både handelspolitik och en vilja att minska sårbarheten i ett läge där relationerna mellan Washington och Peking svajar.
Även om Tesla redan ersatt en del kinesiska komponenter med delar från andra länder, är målet betydligt mer omfattande. Inom ett till två år vill företaget att alla komponenter som går in i amerikanska Tesla-bilar ska komma från andra håll i världen.
Pandemi-lärdomar och tullstöket som aldrig tar slut
Redan efter pandemin började Tesla trycka på sina kinesiska leverantörer att flytta viss produktion till andra länder, bland annat Mexiko. Det var ett sätt att minska risken för störningar.
Men året tog en ny vändning när USA införde nya importtullar. De högre kostnaderna tvingade Tesla att snabbare hitta alternativ utanför Kina.
I grunden handlar det om förutsägbarhet. Med ständigt skiftande tullar är det svårt att sätta vettiga priser på bilarna, och det skapar ett klimat där långsiktiga beslut blir allt knepigare.
Lägg till att Kina är en ledande tillverkare av allt från chips och batterier till olika industrimaterial, och man förstår varför Tesla nu försöker navigera försiktigt.
Så blev GM:s V12 en arbetshäst större än sitt rykte
Ett av GM:s mest ovanliga motorbyggen blev en bensinslukande jätte som vägde mer än en hel Mini – och ändå älskades av dem som behövde den mest. I en tid
Senaste nytt
Chips, maktkamp och en gammaldags påminnelse om sårbarhet
Det senaste halvåret har visat hur känsliga bilindustrins flöden är. Efter ett bråk mellan Kina och Nederländerna stördes leveranser av halvledare som används i bilars elektronik och belysning.
För Tesla blev det ytterligare ett argument för att skynda på sin omställning.
Chipsen i fråga tillverkas av det nederländska företaget Nexperia, men delas upp och packas i Kina innan de skickas vidare.
När Nederländerna tog över kontrollen av bolaget från dess kinesiska ägare — som står på en amerikansk handelslista — stoppade Kina exporten.
En del av leveranserna har släppts igen efter ett möte mellan USA:s och Kinas ledare, men situationen är långt ifrån stabil.
Ny teknik ska minska halkolyckorna på svenska vägar
Mätdata från bilar ger Trafikverket ett nytt sätt att följa vintervägarna i realtid och förstå hur insatserna faktiskt fungerar ute på vägarna. När
Två världsekonomier som drar åt varsitt håll
Teslas strategi är bara ett exempel på hur företag nu försöker renodla sina leveranskedjor beroende på marknad. Amerikanska bolag ritar om sina produktionslinjer för att undvika kinesiska komponenter, medan kinesiska teknikföretag gör motsvarande resa men bort från amerikansk teknik.
Bilbranschen sitter mitt i korselden.
När Kina tidigare i år begränsade exporten av vissa sällsynta jordartsmetaller och magneter spred sig oron snabbt. Nyare exportstopp på chip från Kina har förstärkt bilden av en bransch som måste gardera sig.
När mexiko blir mellanlandning och batterier ställer till det
Tesla har sedan flera år uppmuntrat sina kinesiska underleverantörer att öppna fabriker och lager i Mexiko och delar av Sydostasien. Det gäller allt från sätesklädslar till olika metallkomponenter.
Men ett område sticker ut: batterierna.
LFP-batteriet, som bygger på litium-järn-fosfat, har länge varit en produkt där Kina haft en central roll. Teslas partner CATL är en av de dominerande tillverkarna. Men eftersom kinesiska LFP-batterier inte längre uppfyller kraven för amerikanska skatteavdrag och även träffas av tullar, har Tesla stoppat användningen av dem i sina USA-bilar.
Nu försöker företaget bygga upp egen produktion i USA. En anläggning i Nevada ska enligt planerna komma igång under första kvartalet 2026.
Samtidigt arbetar Tesla med att säkra leverantörer utanför Kina, även om det enligt företagets ekonomichef väntas ta tid.
Solidstate-batterier kraftigt försenade
Trots höga förväntningar tar utvecklingen av helsolidstate-batterier längre tid än många trott — nästa genombrott kan dröja tills efter 2030. Vid 2025
Missa inte:
Tullavgiften slopas på dina småpaket – beslut i EU. News 55
Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55
ChatGPT fälld i Tyskland – måste betala ersättning. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












