Dagens PS

Tesla-ägare möter mardrömsnota efter kollision

Att reparera sin elbil kan bli en dyr historia både i tid och pengar. (Foto: Tesla)
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 13 juni 2023

En Tesla-ägare fick nyligen känna på hur höga reparationskostnaderna kan vara för en elektrisk bil. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fordonet i fråga var en Tesla Model Y, som enligt ägaren blev påkörd bakifrån vid ett stoppljus.

Kostsamma sensorsystem

Trots att kollisionen inte verkade allvarlig vid första anblicken, ledde skadorna till en serie av reparationer som snabbt blev otroligt kostsamma.

Bland de nödvändiga reparationerna fanns ett utbyte av bakre kollisionssäkerhetssystemet, vilket var en av de mest kostsamma aspekterna av reparationen. 

Detta system är avgörande för att bibehålla bilens säkerhets- och stödsystem. Utöver detta krävde bilen även en rad andra reparationer. 

ANNONS

Senaste nytt

Över 20 000 dollar

Den totala kostnaden för youtubern Ryan Shaw landade på 23 614 dollar vilket får anses riktigt saftigt med tanke på hur skadan uppfattades visuellt. 

En undersökning har kommit fram till att det är vanligt att elbilar skrivs av och skrotas istället för att repareras då det helt enkelt inte är ekonomiskt försvarbart. 

ANNONS

I de beskrivna fallen har man fokuserat på Tesla men ingenting säger att liknande varumärken inte dras med samma problem. 

Lite konkurrens

De bakomliggande orsakerna till de höga kostnaderna är en kombination av sensorsystem som sitter på platser som är känsliga för skador och att det finns få som kan genomföra reparationerna bortsett från Tesla själva. 

En undersökning utförd av företag som hanterar inlösta bilar konstaterade att en övervägande majoritet av Model Y som löstes in hade under 1600 mil på mätaren. 

När det gäller Tesla är de helintegrerade batterierna också problematiska eftersom en skada på batteripaketet innebär inlösen direkt. 

Musk vill pressa kostnaderna

Det här problemet är alltjämt något som VD:n Elon Musk uppmärksammat. Han har kommit till insikt att det här inte är något som påverkar kundupplevelsen positivt. 

Fram tills att det här problemet är åtgärdat kan man konstatera att man är i händerna på försäkringsbolag och verkstäder om man råkar ut för en olycka. 

ANNONS

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 26 
Läs även:
Källor: Tesla planerar en till bilfabrik i Europa  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS