Förlängd livstid och ökad säkerhet. Det handlar om elbilsbatterier och en ny svensk AI-modell från Uppsala universitet.
Svensk upptäckt ger elbilsbatterier längre liv


Mest läst i kategorin
Det är inte sällsynt att elbilsbatterier är den komponent i fordonet som åldras först, konstaterar Uppsala universitet.
Det utgör ett stort resursslöseri idag, och håller tillbaka omställningen av transportsektorn.
Med det som bakgrund utvecklar fordonsindustrin mjukvara, ofta baserad på AI, för att bäst kunna styra och kontrollera batterierna.
Nu har forskare vid Uppsala universitet skapat en ny AI-modell, som kan öka precisionen i förutsägelserna av batteriets hälsa med upp till 70 procent.
Elbilens dolda fälla som kan kosta tiotusentals kronor. Dagens PS
Gynnar framtida elbilsbatterier
”Att vi nu kan lära oss mer om hur batterierna lever och åldras kommer att gynna framtidens styrsystem i elbilar. Det visar också hur viktigt det är att förstå vad som sker inne i batterierna”, säger Daniel Brandell, professor och den som lett studien vid Uppsala universitet.
”Om vi slutar se dem som svarta lådor som bara ska ge ström, och i stället skaffar en detaljerad bild av processerna, kan vi styra dem så att de håller sig i gott skick längre”, tillägger han.

Senaste nytt
Flera års tester bakom
Flera års tester av elbilsbatterier ligger bakom studien som utförts i samarbete med Aalborgs universitet i Danmark. Genom att samla data från väldigt många men mycket korta laddningssekvenser har man kunnat bygga en databas.
Sedan har denna kombinerats med en detaljerad modell för alla de olika kemiska processer som sker inne batteriet.
”Tillsammans gör detta att man får en mycket precis bild av de olika kemiska reaktionerna som gör att batteriet genererar ström, men också av hur det åldras under användning”, säger Wendi Guo som genomfört studien.
Nytt chockartat Tesla-ras trots elbilsracet i Europa. Dagens PS
Påverkar säkerheten
Upptäckten kan även påverka säkerheten hos elbilar. De säkerhetsproblem som kan uppstå i elbilsbatterier är ofta beroende på konstruktionsfel och sidoreaktioner, vilka även de kan förutsägas genom att studera data från batteriets upp- och urladdning.
”Att vi enbart använder korta laddningssekvenser är förmodligen en extra fördel. Batteridata från elfordon är känsliga, både för industrin och ur anonymiseringssynpunkt för användarna. Den här forskningen visar hur långt man kan komma utan att behöva kompletta dataset”, säger Daniel Brandell.
Elbilar får Europas bilförsäljning att gasa. Dagens PS
Frustrationen bland ägarna växer: Undvik dessa elbilar. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.