En Audi med enveten lukt har vandrat mellan ägare och annonser, och nu växer kritiken mot Møller Bil som försöker sälja den på nytt.
Stinkande bilen dyker upp till salu igen – och igen


Mest läst i kategorin
Det är inte varje dag en bils odör får huvudrollen i en långdragen historia, men just den här Audi e-tron från Norge har blivit ett återkommande bekymmer.
Allt börjar med en brand förra hösten, där röken satte sig i interiören. Trots omfattande rengöring med starka kemikalier blev lukten kvar och bilen tillbringade månader på verkstad.
När Motor.no rapporterade om saken fick den första ägaren, André Hokholt, lämna tillbaka bilen och fick en ersättare.
Kort därpå dök samma Audi upp i en säljannons igen. Den gången nämndes inte luktproblemen.
Bilen såldes vidare till Lars Erling Øiseth Thorrud och hans partner. De fick heller ingen information om bilens bakgrund, något de snabbt skulle ångra.
Han beskrev lukten som bränd plast, medan hon uppfattade något mer metalliskt. Reaktionerna lät inte vänta på sig.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Tystnad och motstridiga svar
När paret kontaktade säljaren fick de först besked om att ingen kände till några problem. När de bad om en undersökning blev det därefter helt tyst. En vecka senare fick de plötsligt möjlighet att häva köpet, vilket de accepterade.
Bilen återlämnades efter 34 dagar.
Audi e-tron lades därefter ut till försäljning igen, fortfarande utan en rad om odören. Motor låtsades vara en intresserad köpare och frågade om det fanns något särskilt man borde känna till.
Svaret blev att det rörde sig om en ”fin bil”.
När Motor pressade vidare erkände säljaren att delar bytts ut och att bilen nu var åtgärdad. Förklaringen löd att förra ägaren bara valt en annan bil.
Thorrud och hans partner förnekar detta och uppger att de köpt sin nästa bil från en helt annan handlare.
Chery försökte klättra 999 steg – kom kanske fem
En eldriven suv skulle visa sin styrka i Kina – men slutade istället med att glida bakåt och riva ett räcke, till stor förvåning för alla inblandade. Det
Senaste nytt
Frågor utan svar
Flera detaljer i annonserna har väckt nyfikenhet. I september angavs en körsträcka på 55 772 kilometer. I november hade den plötsligt minskat till 54 218 kilometer, trots att bilen körts regelbundet. När Motor frågade varför körsträckan blivit kortare kom inget tydligt svar från Møller Bil.
Kommunikationschefen i Møller Mobility Group framhåller att bilen renats och kontrollerats av externa experter, men han kommenterar inte varför beskrivningen saknar information om lukten.
Den första ägaren, Hokholt, menar att det hela gränsar till vilseledning, medan Thorrud uttrycker besvikelse över förtroendet för en stor aktör.
En lukt som inte ger sig
Trots åtgärder har flera tester visat att odören fortfarande märks. En NAF-testare noterade en tydlig avvikande lukt i kupén.
Hokholt tvivlar på att problemet går att lösa efter så lång tid. NAF:s tekniska konsulent instämmer och säger att allt tyg och möjligen även plastdetaljer kan behöva bytas för att få bukt med problemet.
När Motor senare kontrollerade annonsen hade körsträckan ändrats ännu en gång, den här gången till 57 400 kilometer. Frågan är nu om bilen verkligen får en ny ägare – eller om odören fortsätter att styra handlingen.
Toyoda dök upp i MAGA-keps – japanerna tappade hakan
Akio Toyoda dök upp på Fuji Speedway i full amerikautstyrsel och skapade en scen som fick många att undra vad som egentligen pågick. Akio Toyoda dök upp
ANNONS
Missa inte:
Tullavgiften slopas på dina småpaket – beslut i EU. News 55
Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55
ChatGPT fälld i Tyskland – måste betala ersättning. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet











