Självkörande bilar tillåts på vägar i Storbritannien redan i år, enligt ett beslut från det brittiska transportdepartementet.

ANNONS

Det rör sig om ALKS-system (automated lane-keeping systems) som kan hålla bilen körandes i en enkel fil, och begränsas till max 37 miles per hour, motsvarande 60 kilometer i timmen.

Regeringen bekräftar att föraren inte behöver bevaka vägen eller hålla händerna på ratten om ett AKLS-system kör bilen.

”Ett viktigt steg”

Däremot måste föraren att vara redo att ta över körningen inom tio sekunder om systemet börjar varna. Annars slår bilen på varningsljus och bromsar in och stannar, enligt BBC.

”Detta är ett viktigt steg för säker användning av självkörande fordon i Storbritannien, vilket gör framtida resor grönare, enklare och mer tillförlitliga samtidigt som det hjälper nationen att bygga sig bättre”, säger Storbritanniens transportminister Rachel Maclean till BBC.

Den brittiska regeringen hoppas att ligga i framkant i utvecklingen av självkörande bilar, och förutspår att 40 procent av de nya bilar som säljs 2035 kommer att ha teknik för att köra mer eller mindre utan en förare.

”Automatiserade körsystem kan förhindra 47 000 allvarliga olyckor och rädda 3900 liv under det kommande decenniet genom deras förmåga att minska den enskilt största orsaken till trafikolyckor – mänskliga fel”, säger Mike Hawes, vd på Society of Motor Manufacturers and Traders.

Kritiker varnar för missbruk

Kritiker protesterar dock mot att regeringen kallar ALKS-system för självkörande bilar i Storbritannien.

ANNONS
ANNONS

”Bortsett från bristen på teknisk kapacitet, är vår oro också att den brittiska regeringen bidrar till förvirring och ofta missbruk av assisterade körsystem som tyvärr redan har lett till många tragiska dödsfall genom att kalla ALKS automatiserad”, säger Matthew Avery, forskningschef på Thatcham Research, som utför tester åt bilförsäkringsbolag.

”Konsumenterna förväntar sig att bilen ska göra jobbet som en förare, vilket nuvarande modeller inte kan göra”, säger han. .

Läs mer: Test: Så lätt är det att lura Teslas autopilot