Dagens PS

OSI Silver Fox lurade alla med sin toppfart

OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)
OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 maj 2025Publicerad: 28 maj 2025

I en värld av överdådiga superbilar framstår en bortglömd Le Mans-prototyp från 1960-talet, OSI Silver Fox, som ett unikt fenomen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna märkliga skapelse, driven av en liten motor, har nu återuppstått och fortsätter att fascinera med sin vågade design och oväntade prestanda. Finns det en modelltyp som heter “katamaran kombi”?

OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)
OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)

En udda fågel på Villa d’Este

Varje vår förvandlas Villa d’Este vid Comosjöns strand i Italien till en samlingsplats för bilentusiaster, där sällsynta och spektakulära fordon visas upp. Årets evenemang levde upp till förväntningarna och bjöd på en rad unika bilar, däribland den egenartade OSI Silver Fox, skriver Carscoops.

OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)
OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)

Denna bil, en tävlingsprototyp från 1960-talet, gjorde ett minnesvärt framträdande både som utställningsobjekt och i rörelse.

OSI Silver Fox konstruerades med ett ambitiöst mål: att delta i det prestigefyllda 24-timmarsloppet Le Mans år 1967. Bilen kom från Officine Stampaggi Industriali (OSI), en liten italiensk tillverkare som tidigare specialiserat sig på att producera småskaliga serier för etablerade märken som Alfa Romeo, Ford och Innocenti. I mitten av 1960-talet bestämde sig dock OSI för att satsa på något mer djärvt och utveckla en egen design för att ta sig an utmaningarna inom långdistansracing.

OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)
OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

OSI Silver Fox – en vinge på hjul

ANNONS

Resultatet blev en bil som snarare påminde om ett vetenskapligt experiment än en konventionell Le Mans-prototyp. Silver Fox hade en dubbel skrovdesign, likt en katamaran, vilket gav bilen ett utseende som en flytande vinge. I det vänstra skrovet, bakom förarplatsen, satt en fyrcylindrig Renault Alpine-motor på blott 1,0 liter. För att uppnå en balanserad viktfördelning placerades föraren i det högra skrovet.

OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)
OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)

Tre stora spoilers förband de båda skroven. Dessa spoilers kunde justeras för att optimera bilens aerodynamik beroende på banans utformning, vilket möjliggjorde en balans mellan downforce och luftmotstånd.

Trots den blygsamma motorn kunde Silver Fox enligt uppgift nå en topphastighet på 250 kilometer i timmen. Detta är en imponerande siffra för en bil med en motorstorlek som normalt återfinns i en liten personbil.

En kortlivad dröm

OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)
OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)

OSI:s ambitioner om framgångar inom långdistansracing blev dock kortvariga. Företaget gick i konkurs år 1968, vilket innebar att Silver Fox aldrig fick chansen att ställa upp på startlinjen i Le Mans.

Endast ett exemplar av bilen byggdes någonsin.

OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)
OSI Silver Fox (Foto: BMW Group)
ANNONS

Trots detta har den ensamma Silver Fox överlevt och är fortfarande i körbart skick. Dess nyliga framträdande på Villa d’Este, bland en samling extraordinära tävlingsprototyper, väckte återigen uppmärksamhet med sina udda proportioner och sitt djärva koncept.

Bilen är ett levande bevis på den innovationskraft och experimentlusta som präglade motorsporten under 1960-talet.

Världens gulligaste och galnaste Mini säljs

Mini-entusiaster kan ibland anklagas för att ta sig själva på för stort allvar. Men den här bilen visar att det finns humor i bilvärlden. Nu säljs en unik

Missa inte:

Lurade pensionärer på deras besparingar – nu väntar fängelse. News 55

Tyska matjättar sänker matpriserna – pressar konkurrenter. E55

Europa kliver in i stormaktsspelet – Macron på offensiv i Asien. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS