Dagens PS

Nya krav hotar miljontals ryssar från att köra bil

Hårda bud i Mellerud, eller Ryssland. (Foto: Vyacheslav Prokofyev AP)
Hårda bud i Mellerud, eller Ryssland. (Foto: Vyacheslav Prokofyev AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 aug. 2025Publicerad: 25 aug. 2025

Den ryska regeringen har infört nya lagar som hindrar 6,2 miljoner ryssar från att köra bil, med hänvisning till medicinska skäl.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett nytt regelverk i Ryssland riskerar att drabba över sex miljoner människor. Dessutom möter landets taxiförare nu ett nytt ultimatum som kan leda till en omfattande kris i branschen, där hundratusentals jobb hotas.

Över sex miljoner ryssar kan inte få körkort

Den ryska regeringen har infört en rad nya, strikta regler som utökar listan över medicinska tillstånd som kan hindra en person från att få ett körkort. De nya reglerna, som trädde i kraft den 1 september, syftar till att förbättra trafiksäkerheten men har redan väckt starka reaktioner.

Bland annat har personer med autism och aspergers syndrom lagts till på listan.

Detta rapporteras av det statskontrollerade ryska nyhetsorganet Tass.

Taxiförare tvingas köra Lada och ser du inte färger, ja då får du inte köra bil. (Foto: Canva och Lada)
Taxiförare tvingas köra Lada och ser du inte färger, ja då får du inte köra bil. (Foto: Canva och Lada)

En av de mest omfattande förändringarna rör färgblindhet. Tidigare var det enbart total färgblindhet (akromatopsi) som utgjorde ett hinder, men de nya reglerna inkluderar nu alla former av färgblindhet, oavsett grad. Detta innebär att miljontals ryssar riskerar att förlora rätten att köra bil.

Med en befolkning på 145 miljoner och med globala statistiker som visar att cirka åtta procent av alla män och 0,5 procent av alla kvinnor har någon form av färgblindhet, beräknas minst 6,2 miljoner personer nu vara utestängda från att ta körkort.

Denna siffra inkluderar endast de som är färgblinda och exkluderar andra medicinska tillstånd som också har lagts till på listan.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025
Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Taxichaufförer tvingas att köpa ryska bilar

Samtidigt som de nya reglerna för körkort införs, möter den ryska taxibranschen sin egen kris. En ny lag, som den ryska duman har antagit, innebär att alla taxibilar från och med 2026 måste vara inhemskt tillverkade, skriver Boosted.dk.

Svenska bilisters oväntade favorit för långresor

Elbilar används inte längre bara för korta pendlingar, utan har blivit det självklara valet för många svenska bilägare på långresor. En ny

Denna förändring har fått taxichaufförer att protestera kraftigt, då majoriteten av landets taxiflotta idag består av importerade bilar.

Enligt tidningen Gazeta är det nya regelverket avsett att öka försäljningen av inhemska bilmodeller, som Lada, vars kontroll Renault avsade sig 2022 för bara 10 danska öre, vilket motsvarar mindre än två svenska kronor. En annan modell som kommer att tillåtas är den återupplivade Moskvich.

Natalia Lozinskaya, som är verkställande direktör för det ryska nationella taxirådet, menar att den lagliga taxiverksamheten i landet kan kollapsa. Hon menar att lagförslaget har tagits emot med stor förvåning i branschen. Den preliminära analysen pekar på att över en halv miljon taxiförare riskerar att bli arbetslösa till följd av lagen.

Experterna rasar mot regeringens miljardfiasko

Regeringens storsatsning på skrotningspremien för äldre bilar har mött stor besvikelse. Trots höjda belopp och förenklade regler har stödet lockat

Taxiförare missnöjda med nya fordon

Dmitrij Kovalenko, som är vd för flera taxiföretag i Ryssland, påpekar att chaufförerna generellt sett inte vill byta till de ryska bilarna. De menar att fordonen är för dåliga. Komforten för både förare och passagerare anses vara ett stort problem, särskilt med tanke på de 10–12 timmar som många taxiförare tillbringar bakom ratten varje dag.

ANNONS

Även passagerare är skeptiska mot de inhemska bilmärkena, enligt Kovalenko. Andrei Popkov, vice ordförande för taxidivisionen inom den ryska kollektivtrafikunionen, varnar dessutom för att de inhemska bilarna kanske inte uppfyller de nuvarande säkerhetskraven. Enligt Popkov är bilarna varken pålitliga eller bekväma.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

En hårdare bilmarknad för ryssar

Rysslands bilmarknad har blivit avsevärt tuffare, inte bara för yrkesförare utan även för privatpersoner. De flesta av världens bilmärken kan inte längre köpas officiellt i Ryssland, vilket tvingar medborgare att nöja sig med inhemska modeller eller ett fåtal utvalda kinesiska märken.

Denna kombination av nya, strikta körkortsregler och begränsningar på bilmarknaden skapar stora utmaningar för miljontals ryssar.

Ny rapport: Elbilen blir mer lönsam än bensinbilen

Elbilarnas framtid har tagit en dramatisk vändning tack vare en oväntad priskollaps på den viktigaste komponenten. Batterierna, som länge har varit den

Missa inte:

Gick på 70 lägenhetsvisningar: Här är lärdomen. News 55

Små kärnkraftsreaktorer löser inte elpriserna: “Ingen kioskvältare”. E55

ANNONS

Zelenskyj: Ukrainas framtid avgörs endast av oss. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS