Dagens PS

Nu går bilvärlden samman mot EU:s tuffa regler

Biljättarna vill sätta stopp för de dyra böterna som väntar. (Foto: Getty Images och Volvo)
Biljättarna vill sätta stopp för de dyra böterna som väntar. (Foto: Getty Images och Volvo)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 15 maj 2025Publicerad: 15 maj 2025

Flera tunga namn i bilindustrin gör nu gemensam sak och trycker på EU för att tänka om i frågan om nollutsläppsbilar från 2035.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Istället vill de att en speciell typ av elbil, kallad EREV (Extended Range Electric Vehicle), ska få fortsätta säljas även efter det att förbudet mot fossildrivna bilar träder i kraft. Enligt TV2 och Tek.no ser biltillverkare som Volkswagen och Volvo stora fördelar med denna teknik.

Biltillverkarna i larm: Hotas av EU:s utsläppskrav

EU:s beslut från 2021 om att endast tillåta försäljning av bilar utan utsläpp från och med 2035 har skapat oro hos flera av de stora europeiska biltillverkarna. Volkswagen, BMW och Renault är några av de som öppet uttryckt sin oro över att takten i omställningen är för snabb.

Intresset för rena elbilar anses fortfarande vara för lågt i stora marknader som Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien, samtidigt som kostnaderna för konsumenterna är för höga.

Enligt TV2 hotas tillverkarna av kännbara böter om de inte når de uppsatta utsläppsmålen på vägen mot 2035. Detta har lett till intensiv lobbying från biltillverkarnas sida gentemot EU-myndigheterna. Deras rädsla är att en alltför snabb övergång till enbart elbilar kan leda till konkurser inom den europeiska bilindustrin och att marknaden i stället kommer att domineras av billigare, kinesiska alternativ.

Kraftfull elbil blir mer tillgänglig – se nya Audi e-tron GT quattro

Audis nya elbil e-tron GT quattro ger prestanda och lång räckvidd till ett lägre pris. En utmanare i premiumsegmentet som lockar. Audi har utökat sitt

ANNONS

Senaste nytt

EREV – Elbilen med en hemlig reservplan

Lösningen som flera biltillverkare nu lyfter fram är så kallade EREV-bilar. Det handlar om fordon som i grunden drivs av en elektrisk motor och har ett stort batteri, precis som en vanlig elbil. De kan också laddas på samma sätt via laddstolpar. Den stora skillnaden, och finessen, är att de dessutom har en liten bensinmotor ombord. Denna motor driver dock inte hjulen, utan fungerar enbart som en generator för att ladda batteriet vid behov, till exempel under långa resor eller vid högre hastigheter.

Denna teknik innebär att bilarna i princip alltid körs på eldrift, vilket ger låga utsläpp i vardagen. Samtidigt elimineras räckviddsångesten eftersom bensinmotorn kan ge en total räckvidd på mellan 1000 och 1500 kilometer, enligt uppgifter från TV2 och Clean Technica.

ANNONS
Volvos nya bil som är skapt för Kina. (Foto: Volvo)
Volvos nya bil som är skapt för Kina. (Foto: Volvo)

Volvo har nyligen presenterat sin nya XC70 som en EREV, med en elektrisk räckvidd på omkring 200 kilometer. Även Volkswagen har visat upp sin första EREV, ID.Era, med en räckvidd på 300 kilometer på el och totalt 1000 kilometer, båda för Kina.

Volvos produkt- och strategichef Erik Severinson menar att den ökade räckvidden gör att kunderna kan köra sina dagliga turer utan utsläpp och till en lägre kostnad, samtidigt som de har en “reservplan” för längre resor.

Volkswagens koncernchef Oliver Blume är tydlig med att han ser EREV-bilar som just elbilar, och att den långa räckvidden kan sänka tröskeln för många att byta till eldrift, vilket han säger till Automobilwoche.

Världens sämsta bil gör comeback

Glöm alla skratt – ökända bottennappet gör oväntad vändning. Nu siktar den på revansch med ny design och spännande löften. Kommer du ihåg den ökända

EU ger försiktigt positiva signaler

Huruvida EU kommer att tillåta försäljning av EREV-bilar efter 2035 är ännu inte fastställt. Men enligt den tyska tidningen Der Spiegel ska flera EU-representanter ha uttryckt sitt stöd för idén. I ett strategidokument som tidningen tagit del av framgår det att EU-kommissionen är beredd att “utforska möjliga flexibiliteter” för att säkerställa bilindustrins konkurrenskraft.

Även om vissa kritiker, som Katherine Garcia från Sierra Club, menar att EREV kan vara en “skadlig distraktion” från den nödvändiga övergången till nollutsläpp, argumenterar förespråkarna för att det är en pragmatisk lösning som kan underlätta övergången för en bredare kundgrupp.

Som Michael Dunne, tidigare chef på General Motors i Asien, uttrycker det till Bloomberg:

ANNONS

“Det är en livlina till Detroit. De kan anta en praktisk drivlina, minska kostnaderna, öka räckvidden och hålla sina kunder nöjda i sina kärnsegment – SUV:ar och lastbilar.”

Experterna: Den här el-suven är bäst

El-suvarnas tuffa kamp. Expertbetyg avslöjar vinnaren – vilken modell är bäst i test? Läs och avgör själv. Vilken el-suv tar egentligen hem titeln som

Läs också:

Finland ändrar järnvägen – slutar helt med ryska räls. News 55

Analytikern: Statliga SBAB sviker bolånetagarna. E55

Kinas AI oroar USA – kan bli ett säkerhetshot. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS