Teslas nya robotaxi, förvånansvärt billig med en prislapp på 44 kronor, lanseras inte helt förarlös. En oväntad start för tjänsten.
Musks robotaxi blir billig men inte förarlös


Mest läst i kategorin
Tesla har nu rullat ut sina efterlängtade självkörande taxibilar, så kallade robotaxis, i Austin, Texas. Det markerar ett viktigt steg för Elon Musks vision om en framtid där Teslas fordon fungerar som en del av en autonom taxitjänst.
Men trots att tjänsten lanserats, är det med vissa begränsningar och en prislapp som väcker uppmärksamhet.

Fast avgift och övervakare i bilen
Den 22 juni 2025 inledde Tesla en liten provperiod med cirka 10 fordon i Austin. Denna ”robotaxi-lansering” beskrivs av Musk som kulmen på ett decennium av hårt arbete, där både teamen för AI-chip och mjukvara byggts från grunden inom Tesla, rapporterar Reuters.
Resorna erbjuds till ett fast pris av 44 svenska kronor, något som av många beskrivs som förvånande billigt och väcker frågor om vad det kan innebära för den befintliga taxinäringen, skriver UNILAD Tech.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Trots Musks tidigare löften om helt ”övervakningsfria” robotaxis, är tjänsten vid lanseringen begränsad och inkluderar ”säkerhetsövervakare” i passagerarsätet, redo att ingripa vid behov.
Bilarna opererar inom ett avgränsat område i Austin, undviker dåligt väder och komplexa korsningar, och transport av personer under 18 år är inte tillåtet, enligt The Verge. Denna försiktiga inställning har inte hindrat Tesla-entusiaster från att dela med sig av sina första upplevelser, som ofta beskrivs som ”smidiga” och ”normala”.

Expertåsikter och utmaningar
Analytiker beskriver lanseringen som en ”lågmäld affär” men framhåller Teslas ambition att konkurrera med befintliga aktörer som Alphabets Waymo och Amazons Zoox, som redan erbjuder självkörande taxitjänster i USA, rapporterar Reuters.
Philip Koopman, professor i datateknik vid Carnegie Mellon University, menar att en lyckad provperiod för Tesla snarare är ”slutet på början – inte början på slutet” för robotaxiindustrin. Många analytiker menar att en stor del av Teslas värdering nu vilar på förmågan att leverera robotaxis och humanoida robotar.
Säkerhetsfrågor och reglering är centrala utmaningar för Tesla. Företaget har valt att enbart förlita sig på kameror för att läsa av vägen, till skillnad från konkurrenter som även använder lidar- och radarsystem. Musk hävdar att detta är säkrare och billigare.

“För alldagligt!” – Därför får Tesla nobben för namnet
Teslas framtidsplaner får en oväntad vändning. Myndigheterna sätter nu käppar i hjulet för det uppmärksammade namnet Robotaxi. Amerikanska patent- och
Dock har Teslas ”Full Self-Driving” (FSD) system varit föremål för granskning av amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheter och klagomål från kunder gällande säkerheten, enligt Reuters och UNILAD Tech.
Guvernören i Texas, Greg Abbott, har nyligen undertecknat lagstiftning som kräver statligt tillstånd för att driva självkörande fordon, en lag som träder i kraft den 1 september. Denna lag ger statliga myndigheter befogenhet att återkalla tillstånd om operatörer bedöms utgöra en allmän fara.
Framtiden för Teslas robotaxis
Frågan kvarstår hur snabbt Tesla kan skala upp sin robotaxitjänst och sprida den till fler städer. Elon Musk har tidigare nämnt att de siktar på att ha upp till tusen robotaxis på vägarna ”inom några månader” och att tjänsten även skulle kunna lanseras i Kalifornien, även om regelverket där är betydligt mer komplext än i Texas, skriver The Verge.
Med tanke på de höga kostnaderna och riskerna med kommersialisering av autonoma fordon, som exemplet med GM:s Cruise visar, är tillsynsmyndigheter noga med att övervaka Tesla och dess rivaler.

Experter slår larm: Därför är Musks taxidröm en tickande bomb
Elon Musks taxidröm om förarlösa bilar i Austin möter skepsis. Experter och myndigheter ifrågasätter säkerheten – är Tesla redo? Biljätten Tesla planerar
Missa inte:
Kosten som ökar risken för plack i hjärtats kranskärl. News 55
5,9 miljoner svenskar drabbas: Dags att byta efter trippelsmockan? E55
“Sticker i ögonen” – statssekreterare granskas för aktieinnehav. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.