Autocar har listat de konstigaste, sjukaste och coolaste bilarna som någonsin har tillverkats. Här är ett urval av dem.
Lista: Motorhistoriens bisarraste bilar
Mest läst i kategorin
Personbil på steroider
Planerar du att ta med familjen på en roadtrip i sommar? Varför inte hela tjocka släkten?
Då behöver du snarare ett flygplan – på hjul.
Så var tanken på 1960-talet, då flygresandet ännu var glamoröst och exklusivt.
Jetway 707 var den främsta av den tidens producerade “flygplatsbilar”, en 8,5 meter lång limousineliknande personbil på steroider med plats för uppemot 15 personer.
Läs mer: Klassiskt samarbete lagom till midsommar. Dagens PS
Senaste nytt
Roterbar och livsfarlig
I framtiden kommer människor inte bara att köra bil, utan även flyga.
Det trodde åtminstone den amerikanske uppfinnaren Buckminster Fuller när han under tidigt 1930-tal skissade fram Dymaxion-bilen.
Skapelsen var ett trehjuligt fordon med en bakmonterad Ford Flathead V8 med framhjulsdrift. Tack vare det styrbara bakhjulet kunde föraren rotera bilen – dock tappade man lätt kontrollen vid höga hastigheter.
Flygplanerna skrotades nämligen efter att en testföraren dött i en Dymaxion-krasch.
Eldrivna ägg-bilen
Vad gör man när tyskarna erövrar ens land och konfiskerar i stort sett alla bilar?
Man utnyttjar det lilla som finns kvar för att förse landsmännen med nya fordon.
Franske industridesignern Paul Arzens kom därför på idén till en äggformad bil gjord av aluminium och plexiglas.
Det “kosmiska ägget” vägde tack vare sin minimalistiska konstruktion bara 350 kilo.
Bilen drevs också, hör och häpna, på elektricitet via fem 12-voltsbatterier – och hade en för tiden imponerande räckvidd på knappt 10 mil.
Missa inte: Skrällen: Därför betalar du (faktiskt) mindre för din bil. Dagens PS
Krängde apelsiner på vägarna
Ännu ett klotformat fordon, denna gång tillverkad i Storbritannien på 1970-talet och använd av sydafrikanska apelsinproducenten Outspan för att marknadsföra sina frukter i Europa.
Bolaget är än i dag verksamt och minst tre av de rullande apelsinerna sägs ha överlevt.
Under den minst sagt unika karossen hittar vi en Mini, vars mekaniska layout lämpade sig väl för ombyggnad.
Skjul på hjul
Motorhistorien har fått sin beskärda del av av reklamfordon, oftast i syfte att sälja något.
Men amerikanen Kevin Nicks skapelse “Fastest Shed” tillverkades för att samla in pengar till ett hospice.
Under den specialbyggda ytterpanelen hittar vi en Volkswagen Passat 4Motion.
För att bevisa att hans stora skjul på hjul sannerligen var det bästa där ute lyckades han få upp den i en imponerande hastighet på 163 kilometer i timmen.
Läs mer: Rolls-Royce – skräddarsytt för hela slanten. Dagens PS
Bred som en motorcykel
En tvåsits-bil i tandemstil är ett bra sätt att sticka ut i mängden.
Toyota tog det hela några varv längre och tillverkade en knappt meterbred och eldriven I-Road – lika smal som de flesta motorcyklar.
Smalheten motiverades med att fordonet skulle vara lätt att manövrera i tät stadstrafik. I-Roads stabilitet förbättrades också tack vare sin lutande fjädring.
Legendarisk superbil
Yamaha OX99-11 är en av motorhistoriens mest sällsynta och exotiska superbilar.
Bilen hämtade mycket inspiration från Formel 1, med en centralt placerad sittplats för föraren och ett passagerarsäte precis bakom denne.
400 hästkrafter lagrades också i den 3,5-liters V12-motorn 400 hästkrafter startades.
Missa inte: Fartkameror: Verkningslösa? Dagens PS
Imponerande lilleputt
Självklart sparar vi det bästa, och det minsta, till sist.
Peel P50 är nämligen världens minsta personbil, ursprungligen tillverkad på 1960-talet med en encylindrig motor med 4,2 hästkrafter och en topphastighet på 60 kilometer i timmen.
Dock saknade bilen backväxel.
Här kan du se hela listan på motorhistoriens mest uppseendeväckande bilar
Ryktet: Citroëns ikoniska modell återuppstår
När Citroën skapade en lyxigare variant av sig själv, gav man den namnet DS efter sin mest ikoniska modell. Som nu kanske återuppstår.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.