Bilen är en av Årets Bil-finalister och den får högt betyg av kräsen motorjournalist.

 

Expressens Jan-Erik Berggren ger Seat Ibizas köregenskaper fem getingar. (Foto: Seat)
Expressens Jan-Erik Berggren ger Seat Ibizas köregenskaper fem getingar. (Foto: Seat)

Expressens Jan-Erik Berggren provkörde på senhösten två småbilar från Seat: Ibiza och suven Arona.

I den här artikeln koncentrerar vi oss på den förstnämnda, Ibizan, som kom ut under fjolåret på en nyutvecklad plattform.

Köregenskaperna får högsta betyg

När det gäller motor- och köregenskaperna ger Berggren Seats Ibiza toppbetyget fem getingar, designen får fyra getingar medan säkerhet och förarstöd och teknik och uppkoppling får tre getingar vardera.

Även när det gäller att köpa och äga en Seat är omdömet tre getingar.

Seat Ibiza är en av Årets bil-finalisterna. (Foto: Seat)
Seat Ibiza är en av Årets bil-finalisterna. (Foto: Seat)

”Seat må ha bra produkter men i Sverige saknas det återförsäljare med bra lägen. Seat behöver en tydligare profil bland sina butiker vilket bland annat visas av att privatleasing och näthandel har gått relativt bra för Seat jämfört med kompisarna i Volkswagen-gruppen. Kanske skulle en lägre garanti vara något som får upp ögonen på bilköparna? Andrahandsvärdet beror helt och hållet på bilhandlarens rykte i trakten. Är det bra kan han håll upp värdet med hjälp av trygga affärer!”, skriver Jan-Erik Berggren i Expressen, som testat en Seat Ibiza TSI 115 Excellence.

”Nygräddad sötsak”

Vi Bilägare, som också provkört Seat Ibiza, skriver att ”detta är en nygräddad sötsak som ger en vuxen mersmak”.

Tidningen konstaterar att småbilen är den första som baseras på VW:s MQB-arkitektur.

"Medan gamla Ibiza var en bil för två finns det nu gott om plats i baksätet", konstaterar Vi Bilägare. (Foto: Seat)
”Medan gamla Ibiza var en bil för två finns det nu gott om plats i baksätet”, konstaterar Vi Bilägare. (Foto: Seat)

”Medan gamla Ibiza var en bil för två finns det nu gott om plats i baksätet och soffan överraskar med en för klassen ovanligt bekväm sittställning. Ryggstödets skålning är skön och knävinkeln behaglig”, heter det bland annat i Vi Bilägares recension, där man också applåderar köregenskaperna.

ANNONS
ANNONS

”Bilen gör sitt jobb med bravur och klarar aggressiv Fangio-stil eller flegmatisk ekokörning utan nämnvärd ansträngning.”

Seat Ibiza är en liten men komfort bil, om vi får tro experterna. (Foto: Seat)
Seat Ibiza är en liten men komfort bil, om vi får tro experterna. (Foto: Seat)

Seat Ibiza får 836 poäng i PS Bäst i alla tester.

arets-bil-2018-test-poang-lista-bast-i-alla-tester

Fakta – Seat Ibiza 1,0 eco TSI 95

(som Vi Bilägare testkört)

Pris: från 139.900 kr:
Mått, cm: L 406/B 178/H 144.
Bagagevolym, liter: 355.
Tjänstevikt, kg: 1 122.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, 999 cm3. Max effekt 95 hk vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 500–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 106 g/km.
Konkurrenter: Citroën C3, Ford Fiesta, Kia Rio, Mazda 2, Nissan Micra, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Toyota Yaris, VW Polo.

Bildgalleri: Seat Ibiza

Så ser förarsätet ut i Seat Ibiza. (Foto: TT)
Så ser förarsätet ut i Seat Ibiza. (Foto: Seat)
En inblick i instrumentpanelen, inget krångel, överskådligt och lättfattligt. (Foto: Seat)
En inblick i instrumentpanelen, inget krångel, överskådligt och lättfattligt. (Foto: Seat)
Baksätet beskrivs som rymligt för att vara en småbil. (Foto: Seat)
Baksätet beskrivs som rymligt för att vara en småbil. (Foto: Seat)
Seat Ibiza slåss nu om titeln Car of the Year. (Foto: Seat)
Seat Ibiza slåss nu om titeln Car of the Year. (Foto: Seat)