Den som är på jakt efter ny bil kan få vänta länge – nya bilar dröjer till köpsugna kunder, ”aldrig varit med om tidigare”, säger Bilias vd.

Halvledarkrisen ställer till det för såväl biltillverkare som den som är på jakt efter ny bil, medan nya bilar dröjer till kunder sker produktionsstopp lite varstans till följd av komponentbristen.

Volvo Cars har som Dagens PS berättat, med hänvisning till Ekot, nyss meddelat att produktionsstoppet vid Torslandafabriken förlängs, och biltillverkarens produktion står temporärt stilla även i andra länder.

Japanska Toyota, som är en av världens största biltillverkare, har å sin sida dragit ner på produktionen med 40 procent i september i spåren av halvledarkrisen.

Bilias vd: Drabbar alla bilmärken

”Det kan ha hänt att det är någon brist på en enstaka bilmodell, men den här situationen… det slår i stort över alla varumärken, något jag aldrig har varit med om tidigare”, säger Per Avander, vd för börsnoterade Bilia, till TT i en artikel på SvD.se.

Nyhetsbyrån konstaterar att de fördröjda leveranstiderna nu börjar märkas på bilhallar, däribland på Olofsson bil i Haninge utanför Stockholm där parkeringen i dag endast upptas av 35 nylevererade bilar mot normala omkring 100.

En bilspekulant som uttalar sig i artikeln säger att han kanske får kika efter sin tjänstebil någon annanstans, där leveranstiderna inte är lika långa.

ANNONS
ANNONS

Kunder och säljare tvingas komma överens om att minska specialbeställningar för att få ner leveranstiden, även begagnatlagren krymper i halvledarbristens kölvatten, förklarar Per Avander, Bilias vs.

”Vi kan heller inte byta ut demobilar eller hyrbilar i samma omfattning som tidigare”, säger han till TT.

Varnar för permitteringar

Det pratas om flera månaders leveranstider, och i bästa fall sex-åtta veckor.

”Många modeller kan inte levereras förrän i slutet av januari nästa år”, säger exempelvis Gunilla Ahlqvist, försäljningschef vid Bilbolagets anläggning i Luleå.

Maria Olofsson, koncernchef och vd för Olofsson bil i Stockholm, berättar att om krisen fortsätter är det risk att företaget måste permittera och skära ner på antalet anställda.

Fredrik Sidahl som är vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, säger i en intervju med Aftonbladet att den globala halvledarbristen riskerar att leda till en uppsägningsvåg i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Sidahl uppger att det redan förekommer diskussioner om varsel i företagens styrelser och menar att situationen påminner om 2008 när investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs och utlöste finanskrisen.

”Kraschen ledde till omkring 10 000 varsel i Sverige. Om bristen som vi har nu blir långvarig så kan vi komma upp i samma numerär”, säger Sidahl till tidningen.

Läs även: Volvo Cars varning: Lägre försäljning [Dagens PS]

Läs mer: Scania stoppar produktionen i Sverige – slut på halvledare [Dagens PS]