Stora suvar vinnare – men det är inga miljöbilar, slår experter fast och ger regeringen hård kritik.

Regeringen lättade i höstbudgeten på nivån för maxutsläppen, från 60 till 70 gram per kilometer, vilket räddade i första hand Volvos bränsletörstiga stadsjeepar, visar en SVT-granskning.

”Om vi inte höjde gränsen skulle alltför få ta del av bonusen och systemet skulle riskera bli mindre styrande”, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Men enligt SVT:s kartläggning skulle de flesta av dagens 100 klimatbilsmodeller klara den gamla gränsen, och den rödgröna regeringen vek de facto ner sig för Volvo. Av de elva bilmodeller som uppfyller de nya klimatkraven är sju Volvobilar, framgår det.

”Det var överraskande att regeringen anpassade sig. Jag har svårt att tycka att en Volvo XC90-suv, som går fyra mil på el och sedan drar närmare en liter milen, är en miljöbil”, säger Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor, till SVT.

Han får medhåll av Håkan Matson, också han erfaren och högt rankad motorjournalist.

Matson konstaterar att jobben vann över miljön – i linje med bilindustrins önskemål.

ANNONS
ANNONS

Jens Forsmark på Naturskyddsföreningen anser att det skett ”en extrem anpassning från politikernas sida” till biltillverkarens krav och att det bromsat klimatomställningen med mindre bilar, som bevisligen är mer skonsamma mot miljön.

Finansminister Magdalena Andersson tycker emellertid att det är bra att fler Volvo-modeller kan ta del av miljöbonus och hon hoppas, säger hon, att ”många svenskar” väljer att köpa en klimatsmart bil.

I dag är subventionerna till klimatbilar avgörande för att nå framgång på bilmarknaden. Den som köper en bil som klarar utsläppsgränsen kan få upp till 60.000 kronor i bonus, plus nästan helt befrielse från fordonsskatt.

Förmånsvärdet är dessutom nedsatt på tjänstebilar och arbetsgivarna får skatterabatt.

Läs även: Dämpa skattesmäll för tjänstebilen – så gör du [DagensPS.se] >

Läs även: Chocken: Tjänstebilen blir 30.000 kronor dyrare [DagensPS.se] >