Sista tiden har en tydlig trend vuxit fram på den europeiska bilmarknaden. Vissa modeller har tappat marknadsandelar, medan andra fortsätter att ta över.
Här är bilarna som ingen längre vill ha


Mest läst i kategorin
Medan el- och laddhybrider växer, har de traditionella bensin- och dieselbilarna tappat betydligt under 2025. Detta skifte sätter press på de klassiska bilmärkena att snabbt anpassa sig till en ny verklighet, där konsumenternas preferenser förändras i snabb takt.
Den fossildrivna motorn backar
Under de första sju månaderna av 2025 sjönk antalet nyregistreringar av bensinbilar med 20,1 procent i EU. Samtidigt minskade dieseldrivna bilar med 26,4 procent.
Tillsammans utgjorde dessa traditionella fordon endast 37,7 procent av den totala marknaden, en betydande nedgång från 47,9 procent under samma period föregående år.
Denna utveckling tyder på att den snabba omställningen till alternativa drivmedel har påskyndats.
Frankrike uppvisade den mest markanta nedgången för bensinbilar, med ett ras på 33,6 procent. Även Tyskland, Italien och Spanien upplevde stora minskningar, med 25,9 procent, 17,8 procent respektive 12,6 procent.

Senaste nytt
Elektrifieringen driver försäljningen av bilarna
Samtidigt som de fossildrivna bilarna tappar mark, fortsätter elbilarna att öka sin närvaro. Europeiska biltillverkarnas intresseorganisation ACEA rapporterade att över en miljon nya elbilar registrerades i EU mellan januari och juli 2025.
Detta resulterade i en marknadsandel på 15,6 procent, en ökning från 12,5 procent under motsvarande period 2024, skriver Tidningen Näringslivet.
Även laddhybriderna visade en stark tillväxt, med en ökning på 56,9 procent i juli, vilket är den femte månaden i rad med kraftig tillväxt.
Hybridbilarna utan laddfunktion dominerar fortfarande marknaden med en andel på 34,7 procent.

Utmaningar för vissa tillverkare
Den snabba omställningen har skapat utmaningar för flera etablerade bilmärken. Vissa tillverkare har rapporterat stora tapp i försäljningen, inte minst på de viktiga marknaderna i Kina och Nordamerika.
Enligt Realtid har bilindustrin i Europa, med stora tillverkare som Volkswagen, Stellantis, och Volvo, brottats med ökade produktionskostnader och logistikproblem.
Stellantis har exempelvis redovisat en förlust på 25 miljarder kronor, medan Volvo Cars haft ett minusresultat på 10 miljarder kronor, delvis på grund av förseningar med nya modeller.
Även Tesla, som tidigare varit dominerande, upplevde en försäljningsminskning på 39,5 procent i juni, vilket tyder på att konkurrensen från andra elbilstillverkare har hårdnat.
Samtidigt har kinesiska märken som BYD, Xpeng och Omoda fördubblat sin marknadsandel i Europa under första halvåret 2025.

BYD:s hemliga vapen mot EU:s strafftullar
Europeiska biltillverkare har länge dominerat sin marknad, men det har ju ändrats. Kinesiska BYD har nu en smart plan för att komma in på en av världens
Framtiden för bilarna
Trots utmaningarna ser marknaden en ljusning. I juli ökade de totala nyregistreringarna i EU med 7,4 procent, vilket är en indikation på en viss återhämtning. Den stora förskjutningen mot elektrifierade fordon är dock tydlig och ställer höga krav på biltillverkarna.
För att fortsätta vara relevanta måste de investera i forskning och utveckling för att möta konsumenternas nya krav och önskemål.
Denna trend kommer sannolikt att fortsätta, och de märken som snabbast kan anpassa sig till den nya verkligheten kommer att vara de som lyckas i den tuffa konkurrensen.

En era är över för Porsche efter vd:ns oväntade beslut
Enligt medieuppgifter kan Porsche stå inför en stor omorganisation. Bolagets nuvarande vd, som även är chef för Volkswagen-gruppen, ska vara på väg att
Missa inte:
Regeringen: Näringsförbud ska stoppa kriminella ekonomin. News 55
Fonden Avanza Zero försvinner från PPM: “Vi vill inte ändra oss”. E55
M&A-vågen som kom av sig: “Viktig fallstudie”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]