Dagens PS

Här är bilarna som ingen längre vill ha

Många större etablerade märken har det tufft. (Foto: Charles Rex Arbogast/AP/TT)
Många större etablerade märken har det tufft. (Foto: Charles Rex Arbogast/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 aug. 2025Publicerad: 01 sep. 2025

Sista tiden har en tydlig trend vuxit fram på den europeiska bilmarknaden. Vissa modeller har tappat marknadsandelar, medan andra fortsätter att ta över.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Medan el- och laddhybrider växer, har de traditionella bensin- och dieselbilarna tappat betydligt under 2025. Detta skifte sätter press på de klassiska bilmärkena att snabbt anpassa sig till en ny verklighet, där konsumenternas preferenser förändras i snabb takt.

Den fossildrivna motorn backar

Under de första sju månaderna av 2025 sjönk antalet nyregistreringar av bensinbilar med 20,1 procent i EU. Samtidigt minskade dieseldrivna bilar med 26,4 procent.

Tillsammans utgjorde dessa traditionella fordon endast 37,7 procent av den totala marknaden, en betydande nedgång från 47,9 procent under samma period föregående år.

Denna utveckling tyder på att den snabba omställningen till alternativa drivmedel har påskyndats.

Frankrike uppvisade den mest markanta nedgången för bensinbilar, med ett ras på 33,6 procent. Även Tyskland, Italien och Spanien upplevde stora minskningar, med 25,9 procent, 17,8 procent respektive 12,6 procent.

Volkswagen T-Roc (Foto: Volkswagen)
Volkswagen T-Roc (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025
Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Elektrifieringen driver försäljningen av bilarna

Samtidigt som de fossildrivna bilarna tappar mark, fortsätter elbilarna att öka sin närvaro. Europeiska biltillverkarnas intresseorganisation ACEA rapporterade att över en miljon nya elbilar registrerades i EU mellan januari och juli 2025.

ANNONS

Detta resulterade i en marknadsandel på 15,6 procent, en ökning från 12,5 procent under motsvarande period 2024, skriver Tidningen Näringslivet.

Även laddhybriderna visade en stark tillväxt, med en ökning på 56,9 procent i juli, vilket är den femte månaden i rad med kraftig tillväxt.

Hybridbilarna utan laddfunktion dominerar fortfarande marknaden med en andel på 34,7 procent.

Volvo EX30 (Foto: Volvo)
Volvo EX30 (Foto: Volvo)

Utmaningar för vissa tillverkare

Den snabba omställningen har skapat utmaningar för flera etablerade bilmärken. Vissa tillverkare har rapporterat stora tapp i försäljningen, inte minst på de viktiga marknaderna i Kina och Nordamerika.

Enligt Realtid har bilindustrin i Europa, med stora tillverkare som Volkswagen, Stellantis, och Volvo, brottats med ökade produktionskostnader och logistikproblem.

Stellantis har exempelvis redovisat en förlust på 25 miljarder kronor, medan Volvo Cars haft ett minusresultat på 10 miljarder kronor, delvis på grund av förseningar med nya modeller.

Även Tesla, som tidigare varit dominerande, upplevde en försäljningsminskning på 39,5 procent i juni, vilket tyder på att konkurrensen från andra elbilstillverkare har hårdnat.

ANNONS

Samtidigt har kinesiska märken som BYD, Xpeng och Omoda fördubblat sin marknadsandel i Europa under första halvåret 2025.

BYD:s hemliga vapen mot EU:s strafftullar

Europeiska biltillverkare har länge dominerat sin marknad, men det har ju ändrats. Kinesiska BYD har nu en smart plan för att komma in på en av världens

Framtiden för bilarna

Trots utmaningarna ser marknaden en ljusning. I juli ökade de totala nyregistreringarna i EU med 7,4 procent, vilket är en indikation på en viss återhämtning. Den stora förskjutningen mot elektrifierade fordon är dock tydlig och ställer höga krav på biltillverkarna.

För att fortsätta vara relevanta måste de investera i forskning och utveckling för att möta konsumenternas nya krav och önskemål.

Denna trend kommer sannolikt att fortsätta, och de märken som snabbast kan anpassa sig till den nya verkligheten kommer att vara de som lyckas i den tuffa konkurrensen.

En era är över för Porsche efter vd:ns oväntade beslut

Enligt medieuppgifter kan Porsche stå inför en stor omorganisation. Bolagets nuvarande vd, som även är chef för Volkswagen-gruppen, ska vara på väg att

Missa inte:

Regeringen: Näringsförbud ska stoppa kriminella ekonomin. News 55

ANNONS

Fonden Avanza Zero försvinner från PPM: “Vi vill inte ändra oss”. E55

M&A-vågen som kom av sig: “Viktig fallstudie”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS