Dagens PS

Fiskslem och blod leder till hårdare tag mot lastbilschaufförer

Hastighet
Allt fler europeiska länder testar högre hastigheter på motorvägarna. (Foto: Canva)
Christian Pedersen
Christian Pedersen
Uppdaterad: 08 dec. 2025Publicerad: 08 dec. 2025

Bensin är inte den enda kostnaden som pressar transportsektorn när fiskläckor nu ger nya böter på norska vägar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Norska vägar har blivit en oväntad symbol för växande friktion mellan myndigheter och transportnäring.

Bilder av fiskslem, blod och smältvatten som rinner från lastbilar har fått ansvariga att säga stopp. Nu skärper Norge tillsynen och inför kännbara böter för fisktransporter som läcker på vägarna. Bakgrunden är att stora mängder färsk fisk fraktas långa sträckor genom landet.

För att hålla lasten kyld används is, men när isen smälter rinner vatten och rester ut från lastbilarna.

Det bedöms utgöra både en trafiksäkerhetsrisk och en miljöbelastning.

Vägar stängs för fortsatt färd

Statens vegvesen har under kontroller konstaterat att problemet är omfattande. Inspektörer stoppar regelbundet fisktransporter där vatten droppar från lasten.

Enligt myndigheten får en majoritet av de kontrollerade fordonen inte köra vidare förrän problemet åtgärdats.

“Det är mer regel än undantag att fiskvatten rinner ut när vi stannar bilar med fisk”, säger inspektören Knut Namtvedt Sylta till NRK.

I vissa fall handlar det om flera tusen liter smältvatten per transport. Enligt gällande regler är det förbjudet att köra vidare så länge läckaget pågår.

ANNONS

Läs mer: Sverige förlorar strid för Östersjön: EU banar väg för mer fiske – Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Böter skärper konflikten

Nu införs böter på 25 000 norska kronor mot både förare och åkerier när läckage upptäcks.

Beslutet har mötts av hård kritik från chaufförer och fackliga organisationer som anser att ansvaret läggs på fel aktör i kedjan.

“Vi kan inte bli bötfällda för något vi inte kan påverka”, säger en lastbilschaufför till NRK och pekar på att förpackning och lastning sker innan transporten tar vid.

Motstridiga regler skapar låsning

Problemet fördjupas av att olika regelverk krockar.

För att undvika läckage krävs ofta djupfrysning, samtidigt som livsmedelsmyndigheterna kräver att färsk fisk transporteras strax över noll grader.

Resultatet är ett moment 22 där förare riskerar att bryta mot lagen oavsett val.

ANNONS

För transportbranschen innebär beslutet ökade kostnader i en redan pressad situation där bensin, underhåll och arbetskraft blivit dyrare.

Frågan är nu om myndigheter och näring kan enas om tekniska lösningar som stoppar läckagen utan att äventyra livsmedelssäkerheten.

Fram till dess väntar striktare kontroller och betydligt högre risk för böter.

Missa inte:

”Utdöd” fisk återupptäckt – väcker hopp – Dagens PS

75 000 laxar på rymmen: “Ett allvarligt hot” – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Christian Pedersen
Christian Pedersen

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Christian Pedersen
Christian Pedersen

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS