Volvo Cars har satsat närmare en miljard på bildelningstjänsten M, nu rapporterar Dagens Industri att projektet blöder finansiellt.

ANNONS

Under tre och ett halvt år har Volvo Cars investerat 930 miljoner kronor i bildelningstjänsten M som blivit ett rent ekonomiskt fiasko. Under samma period har M gått 710 miljoner back, varav hela 270 miljoner kronor under 2020, skriver Di.se.

Minskad omsättning

Inte nog med att ekonomin blöder, även omsättningen minskade 2020 med 16 procent till 203 miljoner kronor, visar ett bokslut som kom nyligen. Problemet är att merparten av intäkterna från 2019 kom från Sunfleet, en annan bildelningstjänst, Sunfleet, som håller på att avvecklas.

I april 2021 meddelande M att de har 150 000 användare, hur många som använder tjänsten i praktiken är oklart. M har en flotta på 1 300 bilar vid det senaste årsskiftet och bilarna finns främst i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Lanserades 2019

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson basunerade ut M som det nya inom bildelningstjänster. Där skulle fler få tillgång till bil, men utan att behöva äga den. Flera kritiker menade att det bara var en uppsminkning av Sunfleet, en tjänst som funnits i över 20 år. Den var dessutom för dyr, så M backade och sänkte priserna.

Företaget har cirka 150 anställda, där många varit med och utvecklat appen och tjänsten. Enligt M själva är det den uppgraderade tekniken som är den största skillnaden gentemot Sunfleet. De kan enligt egen utsago se när och var kunder behöver en bil. På så sätt kan de anpassa flottan med bilar utefter efterfrågan. Det ska kapa de operativa kostnaderna, samtidigt som upplevelsen för användarna blir bättre i och med att väntetiderna kommer att minska.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Se upp på banan för Koenigsegg Jesko Attack