Volkswagens nya familjefavorit Tayron får toppbetyg i säkerhetstesterna. Modellen kammar hem full pott och sätter en ny standard.
Fem stjärnor – Är Tayron årets säkraste suv?


Mest läst i kategorin
Volkswagen Tayron, den senaste tillskottet i segmentet för stora SUV:ar, har genomgått Euro NCAP:s rigorösa säkerhetstester och belönats med det högsta möjliga betyget: fem stjärnor.
Resultatet understryker modellens omfattande säkerhetsutrustning och Volkswagens ambition att upprätthålla höga säkerhetsstandarder för sina fordon.

Nya Tayron – nu beställningsbar i Sverige
Orderböckerna är öppna och du kan lägga en beställning på en Volkswagen Tayron i valfri modell med bensin-, diesel- eller hybridmotor. Volkswagen har nu
Tayron får toppbetyg i säkerhetstesterna
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är en oberoende testorganisation som sedan 1997 utvärderar säkerheten hos nya bilar på den europeiska marknaden. Organisationens tester omfattar en rad olika krockscenarier samt en bedömning av bilarnas aktiva säkerhetssystem.

Volkswagen Tayron, som är en 5-dörrars SUV, med en tjänstevikt på 1234 kg, testades i versionen 2.0 TDI 4motion R-Line.
I bedömningen uppnådde Tayron framstående resultat i samtliga huvudkategorier. För skydd av vuxna passagerare fick modellen 87 procent av maximala poäng.
Skyddet för barnpassagerare bedömdes till 85 procent, medan skyddet för oskyddade trafikanter, såsom fotgängare och cyklister, fick 83 procent.
De inbyggda förarassistanssystemen, som är standardutrustning i Tayron, belönades med 80 procent av poängen.
Det sammanlagda betyget resulterade i det maximala femstjärniga omdömet.

Senaste nytt
Omfattande säkerhetsutrustning som standard
Volkswagen Tayron är utrustad med en bred uppsättning säkerhetsfunktioner redan i instegsversionen, vilket bidrar till det höga säkerhetsbetyget. Bland dessa finns:
- Automatisk nödbromsning (Front Assist) med övervakning av fotgängare och cyklister. Systemet är operativt från 4 kilometer i timmen och inkluderar autobroms med varning för frontalkollisioner.
- Filhållningsassistent (Lane Assist) som inkluderar körfältsassistans (LKA) och nödkörfältsassistans (ELK). Detta system är aktivt från 65 kilometer i timmen.
- Vägmärkesavläsning (Dynamic Road Sign Display) och förutseende fartbegränsare.
- Avståndsreglerad farthållare (ACC) med “stop & go”-funktion.
- Filbytessystem (Side Assist).
- Vägkorsningsassistent och bromsning för mötande fordon vid svängning, samt väjningshjälp.
- Uppmärksamhetsövervakning och trötthetsvarnare, som är ett indirekt system för förarövervakning, operativt från 10 kilometer i timmen.
- Multikollisionsbroms, ett automatiskt bromssystem som aktiveras efter en kollision.
- Urstigningsvarning.

Utöver dessa assistanssystem ingår även grundläggande passiva säkerhetsfunktioner som:
- Nödanropstjänst.
- Frontkrockkuddar för förare och passagerare fram, med möjlighet att koppla ur passagerarkrockkudden.
- Krockgardiner och sidokrockkuddar fram och bak, samt en mittkrockkudde fram. Mittkrockkudden presterade väl i testerna och indikerade gott skydd för både förare och passagerare.
- Säkerhetsoptimerade nackskydd fram och bak.
- Automatiska trepunktsbälten med bältessträckare och bälteskraftbegränsare för alla platser.
- Varningsljud och varningslampa för ej fastspända säkerhetsbälten fram och bak.
- ISOFIX-fästsystem för barnstolar på ytterplatserna i baksätet och på passagerarsätet fram, i-Size-kompatibla.
- Elektroniskt stabilitetsprogram (ESC) och elektromekanisk bromsservo.
- Hill Start Assist och elektronisk parkeringsbroms, inklusive Auto Hold-funktion.

Resultat från krocktesterna
I testerna visade Volkswagen Tayron ett stabilt passagerarutrymme vid frontal offset-kollisioner. Mätningar på krockdockor indikerade gott skydd för både förarens och framsätespassagerarens knän och lårben. I fullbreddsbarriärtestet var skyddet gott för alla kritiska kroppsregioner hos föraren och minst tillräckligt för passageraren i baksätet.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Vid sidokollisionstester, inklusive testet med en rörlig barriär, gav Tayron gott skydd för alla kritiska kroppsområden och fick maximala poäng. I det mer krävande sidostolpsimpacktestet bedömdes dock skyddet för bröstet som “marginellt” baserat på krockdockornas mätvärden för revbenskompression. En motåtgärd för att mildra skador mellan passagerare vid sidokollisioner finns installerad.
Skyddet mot pisksnärtsskador vid påkörning bakifrån bedömdes som gott för både framsäten och baksäten. Dessutom har bilen ett avancerat eCall-system som larmar räddningstjänsten vid en krock, samt ett system för att förhindra sekundära kollisioner.
Volkswagen har även bekräftat att dörrar och fönster kan öppnas för att möjliggöra flykt vid en eventuell nedsänkning i vatten. Det här har ju blivit ett stort problem i elbilar där man inte kan komma ut när elen dör.

Barnskydd och praktiska aspekter
För barnpassagerare visade Tayron gott skydd i alla kritiska kroppsområden för både 6- och 10-åriga krockdockor i både frontala och sidobarriärtester, vilket gav maximala poäng i denna del av bedömningen. Passagerarkrockkudden fram kan inaktiveras för att tillåta användning av en bakåtvänd barnstol, och tydlig information ges till föraren om krockkuddens status. Tayron är också utrustad med ett indirekt system för detektion av barnnärvaro som varnar om ett barn kan ha lämnats kvar i bilen.

Volkswagen Tayron positionerar sig mellan Tiguan och Touareg i Volkswagens SUV-sortiment. Modellen erbjuder en flexibel interiör och kan som tillval utrustas med en tredje sätesrad för att rymma upp till sju passagerare, dock inte i laddhybridversionerna.
Tayron finns tillgänglig med olika motoralternativ, inklusive bensin, diesel, mildhybrid och laddhybrid. Laddhybriderna har en elektrisk räckvidd på upp till cirka 125 kilometer, beroende på version.
Modellen har även ett generöst bagageutrymme och en släpvagnsvikt på upp till 2,5 ton, beroende på version och konfiguration.

Grönt ljus för skattefri elbilsladdning på jobbet
Ett glädjande besked kan göra många elbilister lättade. Nya regler föreslås som permanentar en skattefri elbilsladdning. En efterlängtad förändring är på
Missa inte:
Mikroplaster från mikron – hur farligt är det egentligen? News 55
Utmanare pressar Hemnet: ”Det har blivit för dyrt”. E55
Svensk leder OpenAI:s nya hårdvarusatsning. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.