Dagens PS

Fem bilar som är vanligare än du tror

Hummer H2 är vanligare i Sverige än man tror. (Foto: Hummer)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 20 dec. 2022Publicerad: 20 dec. 2022

Hur ofta ser man en NEVS 9-3? Eller en Polestar 1? Oftare än man tror, åtminstone om man ska tro statistiken. Här följer en lista på fem bilar som är vanligare än du tror.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I slutet av 2021 fanns det 4 986 750 personbilar i trafik i Sverige. Det är en ökning med ungefär en procent jämte föregående år.

När det gäller ovannämnda NEVS 9-3 och Polestar 1 kan vi avslöja att 21 NEVS och 35 Polestar 1 har registrerats i Sverige.

Vi har med hjälp av car.info undersökt statistiken för registreringar i Sverige och således lagt märke till några modeller som sticker ut.

Vanligare än man anar

ANNONS

Senaste nytt

5. Lada Niva

Antal registrerade: 1 135

Det finns hela 1 135 stycken Lada Niva i Sverige. Modellen, som fortfarande tillverkas i Ryssland, säljs av en återförsäljare i vårt avlånga land, men Lada har ingen officiell närvaro.

Trots det har de lyckats få ut en hel drös där majoriteten består av den första generationen som tillverkades mellan 1977 och 1994. Under året som varit har 4 Lada Niva importerats medan 17 har skrotats och 2 har exporterats.

ANNONS
omslagsbild lada niva classic förenklad

Produktionen av Lada Niva förenklas, och bilen får epitetet “Classic ’22”. (Foto: Autovaz)

4. Chevrolet Orlando

Antal registrerade: 795

Chevrolet Orlando är inte en bil man tänker på i det första taget. Namnet till trots salufördes bilen aldrig i USA, men gick desto bättre att köpa i Sverige – något som flera hundra personer gjorde för att…. Ja, det kan man ju undra.

Det senaste året har 15 enheter exporterats och 15 har skrotats. Dessutom har en importerats, vilket är ännu mer förbluffande. Den klart vanligaste modellen är 2-liters dieseln på 163 hästkrafter medan du som kör runt i 1,4-liters bensinturbo endast delar motor med 69 andra.

“Kul bil!” sa ingen någonsin om Chevrolet Orlando. (Foto: Chevrolet)

3. Hummer H2

Antal registrerade: 261

ANNONS

Hummer försökte sig på en nysatsning i början av 2000-talet och ville rida på den imagevåg som militär-H1 lyckats cementera. Resultatet var bland annat H2, en gräslig skapelse med samma kvalitetskänsla som ett korthus och som var lika rymlig som en igloo, storleken till trots.

I Sverige finns det hela 261 stycken kvar i skrivande stund. Majoriteten har en 6-liters V8 under huven medan det även fanns en 6-2-litersvariant att tillgå. Det senaste året har en importerats och en skrotats.

Hummer H2 var inge succé. (Foto: Hummer)

2. Ferrari 812 Superfast

Antal registrerade: 79

Sverige är en betydligt viktigare marknad för Ferrari än man anar. Det är något som reflekteras i antalet Ferrari 812 Superfast som finns på vägarna. Trots att det är en bil som kostar från ungefär fem miljoner beroende på utförande finns det hela 79 exemplar i Sverige.

Det senaste året har sju stycken exporterats, 17 har nyregistrerats och tre har importerats. Av de 79 är två stycken av Competizione-varianten.

Ferrari 812 Competizione vanligare

Ferrari 812 Competizione. (Foto: Ferrari)

ANNONS

1. Barkas B1000

Antal registrerade: 2

För de som inte redan känner till det är Barkas ett östtyskt bilmärke som existerade mellan 1961 och 1988. B1000 var en skåpbilsvariant som även erbjöds som minibuss, pickis, husbil, flakbil, dragbil och så kallad cabriolet-buss.

Under huven ruvar en enliters tvåtaktsmotor med upp till 44 hästkrafter. I Sverige finns det hela två (!) B1000, vilket är två fler än någon någonsin anat. Hur de har hamnat i Sverige förblir en gåta men det är ett extremt udda val.

Vilken bil såg du sist som fick dig att trilla av stolen och som kanske är vanligare än du tror?

Barkas B1000 - vanligare än du tror

“Vad kör du nu för tiden?” “Barkas” kan två personer i Sverige svara. (Foto: Wikipedia)

Läs även: De fem ovanligaste bilarna vi testat
Läs även: Fem elbilar du inte visste fanns  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS