EU planerar en ny småbilklass med enklare säkerhetskrav för att pressa priserna och möta konkurrensen från Kina.
EU vill skapa ny miniklass – inspirerad av Japans kei-bilar


Mest läst i kategorin
EU-kommissionen vill öppna för en helt ny fordonstyp som placerar sig någonstans mellan dagens småbilar och mopedbilar.
Tanken är att sänka produktionskostnaderna genom att tillåta enklare säkerhetsstandarder – och därmed göra bilar billigare för både tillverkare och köpare.
Stéphane Séjourné, EU-kommissionens vice ordförande med ansvar för industriell strategi, berättar enligt Reuters att målet är att möjliggöra småbilar i prisklassen 15 000–20 000 euro, vilket motsvarar cirka 175 000–235 000 kronor.
För att nå dit krävs enklare regelverk, särskilt kring säkerhet.
“Eftersom nuvarande regler påverkar priset direkt kommer vi att skapa nya”, säger Séjourné.
Bakslaget för elbilsägare: Nu införs ny moms
Norge inför moms på elbilar, vilket förändrar både nybilsmarknaden och andrahandsvärdet. Frågan är om Sverige borde göra tvärtom. Norge har länge varit
Mellan bil och mopedbil
Den planerade fordonsklassen ska hamna mellan vanliga bilar och de så kallade “quadricycles” – lätta fyrhjulingar som i Norden ofta kallas mopedbilar. EU har haft frågan på bordet en tid, men nu verkar planerna ta form på allvar.
Tanken är att skapa ett mellanting: större och kraftfullare än mopedbilar, men enklare och billigare än dagens minsta elbilar.
För många europeiska tillverkare kan detta bli en chans att återerövra det segment som nästan försvunnit i takt med stigande kostnader och hårdare säkerhetskrav.
Slutet på en epok för Volkswagens lyxiga trotjänare
Efter drygt två decennier tackar Volkswagen Touareg för sig – med en sista version som sammanfattar allt bilen stått för. När Volkswagen nu lanserar
Stellantis vill se ”E-cars” i Europa
Bland de som tryckt på för förändringen finns flera stora koncerner, däribland Stellantis – som äger märken som Peugeot, Citroën, Fiat, Opel, Alfa Romeo och Jeep.
Koncernens styrelseordförande John Elkann har länge lobbat för en europeisk motsvarighet till Japans kei-bilar, små och lättviktiga fordon som står för omkring 40 procent av bilmarknaden i Japan.
“Japan har sina kei-cars. Det finns ingen anledning att Europa inte ska ha en egen E-car”, sa Elkann i somras till Automotive News.
En chans att mota Kina
Bakgrunden till initiativet är också konkurrensen från kinesiska tillverkare, som erbjuder prispressade elbilar i mindre format. Genom att justera EU-reglerna hoppas kommissionen att europeiska biltillverkare ska kunna svara med egna, enklare modeller – utan att kompromissa helt med säkerheten.
Om planerna blir verklighet kan vi snart få se en ny sorts elbil på europeiska vägar: liten, prisvärd och anpassad för vardagens korta körningar.
BMW gör comeback med nya i3 – och lillebror i1 är redan på väg
BMW bekräftar nästa generation i3 och planerar en eldriven i1. Två modeller som ska definiera varumärkets framtid BMW:s vd Oliver Zipse har nu satt namn
Missa inte:
Hållbara fonder lockar allt fler – men etiketten ”grön” är inte alltid grön. News 55
De vill förvandla din kropp till en GLP-1-fabrik. E55
Massiva uppsägningar – värsta siffran på över två decennier. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]
Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition. Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.













