Dagens PS

EU riskerar "Havannaeffekten" – bilägare inte redo

EU kan drabbas av "Havannaeffekten". På bilden syns en typisk bil från Havannas gator.
EU kan drabbas av "Havannaeffekten". På bilden syns en typisk bil från Havannas gator. (Foto: Pixabay)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 16 juli 2025Publicerad: 16 juli 2025

EU:s bilägare är inte redo för omställningen till en elbilsflotta. Påtvingandet kan leda till “Havannaeffekten” menar Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att tvinga EU:s bilförare att gå över till elbilar är ingen bra idé när det sker genom idealism och inte kan fullföljas ut ett praktiskt perspektiv.

Riskerar “Havannaeffekten”

Det riskerar då istället att kraschlanda i den så kallade “Havannaeffekten”.

Det menar Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz.

Begreppet kommer från Kubas huvudstad där gamla amerikanska bilar från 1950-talet fortfarande är en vanlig syn, eftersom kubaner inte har haft möjlighet att skaffa nya moderna bilar.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Inte råd till elbilar

I EU betyder begreppet i klartext att invånarna inte har råd till elbilar när fossila bilar snabbt ska fasas ut.

Resultatet blir då, precis som i Havanna, att bilisterna håller fast vid gamla smutsiga bilar längre eftersom de inte har råd att byta till de dyra elbilsmodellerna.

Nu vill Ola Källenius att EU ser utanför sitt tunnelseende när det gäller den gröna omställningen till 2030.

ANNONS
Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz Group. (Foto: Mercedes)
Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz Group. (Foto: Mercedes)

Bör vara mer pragmatisk

Det gäller att vara mer pragmatisk menar vd:n, och istället blicka mot hur marknaden ser ut.

Konkret vill Källenius se fler hybrider på vägarna, såsom effektivare och renare förbränningsmotorer och bränslen.

Laddinfrastruktur och lägre elpriser måste komma på plats, samtidigt som EU måste bygga upp sin egen batterikapacitet.

“Asiatiska företag dominerar inom batteriteknik och produktion. Det kommer att ta många år att bygga upp en konkurrenskraftig europeisk värdekedja för batterier”, uppger Ola Källenius till The Economist.

“Under tiden måste vi fokusera på att stärka och diversifiera leveranskedjorna. Vi behöver även säkerställa tillgången till kritiska råvaror och raffinaderikapacitet genom globala partnerskap.”

Fler äldre bilar på vägarna

Källenius varnar för att EU:s bilar redan i genomsnitt är tolv år gamla, och siffra som kommer stiga om regleringarna finns kvar. Redan nu riskerar över 40 procent av Europas underleverantörer inom fordonskomponenter och teknik att gå med förlust.

ANNONS

EU måste vakna och inse hur verkligheten ser ut menar han.

“Dagens bötesbaserade regler för koldioxidutsläpp från personbilar och lätta transportfordon hämmar den ekonomiska tillväxten. Reglerna måste ses över innan årets slut för att bättre spegla branschens och marknadens behov – med mer flexibilitet och marknadsbaserade lösningar som stärker Europas globala konkurrenskraft.”

Läs även:

Varannan ny bil leasas – elbilar står för den största ökningen. Dagens PS

Oro för kinesisk krasch – hundratusentals elbilar osålda. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS