EU:s bilägare är inte redo för omställningen till en elbilsflotta. Påtvingandet kan leda till “Havannaeffekten” menar Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz.
EU riskerar "Havannaeffekten" – bilägare inte redo


Mest läst i kategorin
Att tvinga EU:s bilförare att gå över till elbilar är ingen bra idé när det sker genom idealism och inte kan fullföljas ut ett praktiskt perspektiv.
Riskerar “Havannaeffekten”
Det riskerar då istället att kraschlanda i den så kallade “Havannaeffekten”.
Det menar Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz.
Begreppet kommer från Kubas huvudstad där gamla amerikanska bilar från 1950-talet fortfarande är en vanlig syn, eftersom kubaner inte har haft möjlighet att skaffa nya moderna bilar.
Inte råd till elbilar
I EU betyder begreppet i klartext att invånarna inte har råd till elbilar när fossila bilar snabbt ska fasas ut.
Resultatet blir då, precis som i Havanna, att bilisterna håller fast vid gamla smutsiga bilar längre eftersom de inte har råd att byta till de dyra elbilsmodellerna.
Nu vill Ola Källenius att EU ser utanför sitt tunnelseende när det gäller den gröna omställningen till 2030.

Bör vara mer pragmatisk
Det gäller att vara mer pragmatisk menar vd:n, och istället blicka mot hur marknaden ser ut.
Konkret vill Källenius se fler hybrider på vägarna, såsom effektivare och renare förbränningsmotorer och bränslen.
Laddinfrastruktur och lägre elpriser måste komma på plats, samtidigt som EU måste bygga upp sin egen batterikapacitet.
“Asiatiska företag dominerar inom batteriteknik och produktion. Det kommer att ta många år att bygga upp en konkurrenskraftig europeisk värdekedja för batterier”, uppger Ola Källenius till The Economist.
“Under tiden måste vi fokusera på att stärka och diversifiera leveranskedjorna. Vi behöver även säkerställa tillgången till kritiska råvaror och raffinaderikapacitet genom globala partnerskap.”
Fler äldre bilar på vägarna
Källenius varnar för att EU:s bilar redan i genomsnitt är tolv år gamla, och siffra som kommer stiga om regleringarna finns kvar. Redan nu riskerar över 40 procent av Europas underleverantörer inom fordonskomponenter och teknik att gå med förlust.
EU måste vakna och inse hur verkligheten ser ut menar han.
“Dagens bötesbaserade regler för koldioxidutsläpp från personbilar och lätta transportfordon hämmar den ekonomiska tillväxten. Reglerna måste ses över innan årets slut för att bättre spegla branschens och marknadens behov – med mer flexibilitet och marknadsbaserade lösningar som stärker Europas globala konkurrenskraft.”
Läs även:
Varannan ny bil leasas – elbilar står för den största ökningen. Dagens PS
Oro för kinesisk krasch – hundratusentals elbilar osålda. Dagens PS

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.