I ett steg att underlätta den kommande elektrifieringen har EU nu lovat att de ska utöka antalet laddare rejält så att ingen elbil blir utan.

ANNONS

Mer exakt ska det byggas en elbilsladdare för personbilar var 60 kilometer på huvudvägar till 2026. För lastbilar blir det i stället var 120 kilometer.

Av dessa kommer hälften att finnas på plats till 2028.

Satsningen gäller även vätgas – det ska installeras en vätgasmack var 200 kilometer till 2031.

Det rapporterar amerikanska Bloomberg.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 16 [Dagens PS]

ANNONS
ANNONS
BMW iX5
Att tanka en vätgasbil går minst lika fort som att tanka en fossilbil – man slipper således jobbig laddning. (Foto: BMW)

Elbil är en av många satsningar

Beskedet kommer i samband med att EU klubbat genom att även e-bränslen kommer att tillverkas till 2035. Målsättningen är att alla nya bilar i EU ska vara utsläppsfria från då de registreras in.

Till 2040 ska även 90 procent av tung trafik vara utsläppsfri.

EU:s förslag om att klimatneutralisera bilindustrin till 2035 tar hänsyn från det ett fordon registreras in i EU.

Det innebär alltså att varken tillverkningsprocessen eller hur ren elen är tas hänsyn till.

Scania elbil
Även tunga lastbilar ska elektrifieras. (Foto: Scania)

Infrastruktur är A och O

Löftet om att erbjuda en så hög grad laddare är ett stort kliv i rätt riktning för att elektrifiera EU.

ANNONS
ANNONS

Exempelvis i Sverige finns det för få laddare. Ju längre söderut i Europa man kommer, desto mer uppenbarar sig bristen på lämplig infrastruktur.

Huruvida de utlovade laddarna är av snabbladdningsvarianten är oklart. Med det sagt kräver just laddstationer för lastbilar en rejäl effekt för att de ska vara långsiktigt hållbara.

Läs även: Konflikten löst – Tyskand och EU överens om elbilar [Dagens PS]
Läs även:
Tyskland driver på för undantag av e-bränslen [Dagens PS]
Läs även: Sveriges flopp – sämst i Europa på elbilar [Dagens PS]
Läs även: ”Extrautrustningen kostade över 4 miljoner” [Dagens PS]