BILTEST: BMW M8 Competition Cabriolet
Det hör till ovanligheterna att en tillverkare anger lägre en lägre effekt än vad som verkligen är fallet, men det är vad BMW verkar ha gjort med den härliga M8 Competition Cabriolet. Men frågan är om det behövs så mycket extra kraft i en öppen bil?

Sommar, sol, sköna vägar, skön bil och nedcabbat. Vad mer kan man begära i corona-tider? (Foto: Darian Garmiani)

Att göra en cabriolet av BMW:s dyraste bil känns spontant en aning onödigt eftersom njutningen att köra taklöst vackra sommardagar inte ligger i en rå prestanda utan i friheten att inte vara instängd. Men det är klart, visst är det skönt att trycka på ibland och känna kraften formligen skjuta iväg bilen mellan kohagar och grönskande ängar

Är bilen starkare än vad BMW säger

I grunden så har M8 Competition Cabriolet samma drivlina som M5 Competition, det vill säga samma ställbara 8-stegade automatlåda och en 4,4 liters V8 med dubbla turbo som på pappret generar 625 hk och 750 Nm vridmoment. Men här har det uppstått vissa tveksamheter vad gäller motorspecifikationen.

Det brutala kraftpaketet från BMW:s M-division är kanske brutalare än de vill påstå. (Foto: Håkan NIlsson)

Tester som amerikanska Car and Driver gjorde på M5 Competition förra sommaren visade på att den utvecklar närmare 690 hk och 900 Nm vridmoment. Detta är något som BMW avvisar med förklaringen att en så kallad rullmätning inte ger samma korrekta siffror som en stationär mätning. Hur det verkligen förefaller sig låter jag vara osagt. Klart är att M8 Competition Cabriolet är ruskigt snabb oavsett vem som har rätt.

Med teknik från racingbanan 

Eller vad sägs om 0-100 km/h på 3,3 sekunder och en toppfart på 305 km/h? Inte illa för en bil som väger drygt två ton och framförallt för en cabriolet. Motorn är ett exempel på sydtysk ingenjörskonst där konstruktionen är i princip identisk med BMW:s racingbilar. De dubbla turboaggregaten är placerade ovanpå motorn, mellan topplocken som på M5 samt X3M och X4M Competition som jag körde i USA förra sommaren.

Den 8-stegade lådan är densamma som i M5. Här hittar vi kontrollenrna för bilens set-up, till taket och värmen i nackstöden. (Foto: Håkan Nilsson)

Även den 8-stegad M Steptronic-växellådan med Drivelogic är densamma. Tre lägen för effektiv, sportig eller intensiv bankörning – den senare med extremt snabba växlingar. Dessutom M xDrive med aktiv M-differential med möjlighet att alternera från fyrhjulsdrift till bakhjulsdrivet läge utan DSC (Dynamic Stability Control) och M Carbon keramiska bromsar med guldfärgade bromsok. Allt detta ingår i BMW:s top-of-the-line för prislappen på närmare två miljoner.

Maxade egenskaper i alla lägen

Men är det värt dessa pengar för att rufsa till håret (om man nu har hår) i farter som man i bästa fall når på Autobahn? Tveksamt. Visst väcker M8 Competition Cabriolet ha-begär bland bil- och prestandaälskare som nyfiket samlar sig runt bilen när man tankar eller parkerar. Gillar man uppmärksamhet så är detta definitivt ett utmärkt verktyg.

M8 Competition Cabriolet väcker lystna blickar hos de flesta som förstår sig på bilar. (Foto: Darian Garmiani)

Som jag redan beskrivit är kraften i princip omedelbar och fullkomligt brutal. På ratten sitter det två knappar som representerar olika inställningar av bilens konfiguration. M1 släpper på det sköna ljudet från de fyra avgasrören, tajtar till chassit och snabbar upp växlingarna. M2 tar allt till sina ytterligheter och maxar boosten samt reducerar alla elektroniska förarhjälpmedel. I detta läget kan man övergå från fyrhjulsdriften till enbart bakhjulsdrift.

ANNONS
ANNONS
På ratten sitter de två röda knapparna som tar dig till svårslagna höjder av körglädje. (Foto: Håkan Nilsson)

Att en solig sommardag slinka in i den ombonade och sköna kupén och fälla ner det välisolerade taket, är en sublim känsla. El-stolarnas utformning ger ett skönt stöd i alla leder, även vid snabba kurvtagningar. Instrumenteringen är BMW-typisk, dvs bland de bästa på marknaden. I komfortläget är M8 Competition Cabriolet en skön långfärdsvagn och i alla andra lägen en makalös sportbil med en väghållning som inte lämnar något att önska.

En njutning som inte går att beskriva med ord utan måste upplevas. (Foto: Darian Garmiani)

Modellen anges som fyrsitsig men ärligt talat så krävs det en mycket kort förare och en ännu kortare baksätespassagerare för att leva upp till det något överambitiösa påståendet. Istället fungerar baksätet utmärkt för att lasta det som inte får plats i det 350 liter bagageutrymmet. Monterar man det medföljande vindskyddet så slår man två flugor i en smäll; mindre turbulens i kupén och plats för semesterbagaget.

Nja. Fyrsitsig är ändå att ta i en aning, men bra lastutrymme när bagageutrymmet är fullt. (Foto: Håkan Nilsson)

 

Sammanfattning

M8 Competition Cabriolet är en bil som pockar på uppmärksamhet med sin läckra design och sköna motorljud. Men jag är trots detta en aning ambivalent. Bilen kostar närmare två miljoner och det är mycket pengar för att vara först till nästa rödljus, oavsett hur underbar M8 Competition Cabriolet är. Skulle jag få välja att köra taklöst så ligger min favorit BMW Z4 betydligt närmare till hands för mindre än halva priset men i princip samma sköna känsla.

Visst är M8 Competition Cabriolet läcker, men det är även BMW Z4 för mindre än halva priset. (Foto: Håkan Nilsson)

Teknisk specifikation och pris

Motor: 4.4 liters V8 twin-turbo med 625 hk och 750 Nm vridmoment
Drivning: xDrive fyrhjulsdrift med M Differential och tre körlägen: 4WD, 4WD Sport och 2WD
Växellåda: 8-stegad M Steptronic-automat med Drivelogic
Acceleration: 0-100 km/h på 3,3 sek
Toppfart: 305 km/h
Blandad förbrukning enl. WLTP: 10,7 l/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 244 g/km

Tjänstevikt: 2.070 kg

Pris från: 1.815.500 kr (Testbilen 1.987.100)
Skatt år 1-3: 16.355 kr

Läs mer om M8 Competition Cabriolet.