Dagens PS

En oväntad vinnare: Varför denna elbil tog hem folkets pris

Renault Scenic E-Tech är en omtyckt bil av ägarna. (Foto: Renault)
Renault Scenic E-Tech är en omtyckt bil av ägarna. (Foto: Renault)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 juni 2025Publicerad: 26 juni 2025

Elbilen som erövrat folkets hjärtan har fått en prestigefylld utmärkelse, men vad säger egentligen experterna om denna långfärdsfavorit?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den senaste utmärkelsen för bästa bil för långa avstånd har tilldelats en oväntad men värdig kandidat. Denna elbil har inte bara imponerat med sin räckvidd utan även med den körupplevelse den erbjuder, vilket har resulterat i att den blivit en favorit bland bilägare som uppskattar både komfort och hållbarhet på sina längre resor.

Folkets val – en bil för långa avstånd

Renault Scenic E-Tech har nyligen utnämnts till årets bästa bil för långa avstånd, ett pris som bygger på röster från de som faktiskt kör och äger bilarna. Med en imponerande elektrisk räckvidd på nästan 640 kilometer, bygger denna modell vidare på Renaults långa erfarenhet av att utveckla elbilar. Denna utmärkelse bevisar att dagens elbilar utan problem kan hantera även de allra längsta resorna.

Renault Scenic E-Tech (Foto: Autotrader)
Renault Scenic E-Tech (Foto: Autotrader)

Bilen utmärkte sig i konkurrensen mot bland annat BMW iX3 och Honda HR-V. En ägare beskriver upplevelsen så här:

“Det är en fantastisk upplevelse att glida fram på motorvägen i nästan total tystnad i min Scenic. Jag njuter verkligen av den bekväma kupén och jag är stolt över att veta att jag bidrar positivt till miljön”.

Detta citat, som publicerades av Auto Trader den 19 juni 2025, fångar kärnan i varför så många har fallit för denna modell.

ANNONS

Senaste nytt

Motorjournalisternas omdömen

M3 ger Renault Scenic E-Tech Electric ett högt betyg och menar att det är en ‘riktigt lyckad familjebil som gör det mesta rätt’. De lyfter fram bilens design som “riktigt snygg, nästan lite sportig” och att den utsågs till Årets bil 2024.

ANNONS

Trots att bilen har en del plastiga inslag invändigt, uppskattar M3 den Google-baserade infotainmentsystemet och de analoga knapparna för klimatkontroll, vilket gör det enkelt att justera temperaturen utan att behöva titta bort från vägen.

Bilen beskrivs som skön att köra och pigg, särskilt i stadsmiljö. Räckvidden får också beröm, med en uppskattning på drygt 40 mil vintertid och närmare 50 mil under sommaren med det större batteriet på 87 kWh.

Renaults kaxiga kampanj mot Tesla

Renault utmanar Tesla med en kreativ reklamkampanj där deras nya elbil Scenic E-Tech visar upp längre räckvidd och lägre pris än Model Y. Renault har gått

Säkerhetssystemen och förarassistansfunktionerna bedöms som förhållandevis bra, även om det finns en del mindre irritationsmoment med för många spakar bakom ratten.

Laddningen via likström (DC) på 150 kW beskrivs som inte klassledande, men den klarar hela 22 kW med växelström (AC).

Carwow ger Renault Scenic ett genomsnittligt betyg på 7 av 10 och lyfter fram dess effektivitet, långa räckvidd, rymliga kupé och intuitiva infotainmentsystem som positiva punkter. Mindre bra är att interiören känns billig på sina ställen och att sikten är begränsad.

Modellen beskrivs som en “chic, modern elektrisk suv” och att den har en räckvidd på mellan 418 och 610 kilometer. Infotainmentsystemet är snabbt och responsivt, men kvaliteten på materialen runt skärmarna varierar. Bagageutrymmet på 545 liter är generöst, större än många alternativ, även om det saknar ett utrymme under motorhuven.

Komforten beskrivs som generellt god, men den kan upplevas som “lite ryckig över gupp, särskilt vid lägre hastigheter”. Bromsarna beskrivs som svampiga inledningsvis. Max laddhastighet för det större batteriet är 150 kW, vilket innebär en laddtid från 15 till 80 procent på cirka 37 minuter.

Carwow rapporterar att Renault placerade sig dåligt i deras senaste undersökning om ägartillfredsställelse, på plats 28 av 32 biltillverkare.

ANNONS

Test: Här är bilarna med bäst faktisk räckvidd

I tester som norska Motor gjort framkommer det att den faktiska räckvidden på en elbil kan var ganska långt ifrån den som kommuniceras. Men här är de

Missa inte:

Ingen förklaring: Nu petas ikoniska rösten från “Halv åtta hos mig”. News 55

Svensk el: Här ligger kundernas miljarder – oanvända. E55

Batljan trotsig – trots att långivarna vänt honom ryggen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Jörgen Wahl om Almedalen
Spela klippet
Politik

Jörgen Wahl: "Så kan Almedalen bli mer än bara ord"

26 juni 2025
ANNONS
ANNONS